خانه / اخبار ساری / نقش شخصیت رفتاری رانندگان در تصادفات رانندگی

نقش شخصیت رفتاری رانندگان در تصادفات رانندگی

ویژه گی شخصیتی رانندگان
نقش مهمی در تصادفات رانندگی دارد و نحوه رانندگی و اخلاق اجتماعی رابطه نزدیکی دارند .

سروان مرتضی ابراهیمی
کارشناس عالی تصادفات و امور فنی پلیس راهور مازندران در گفت‌وگو با ساری فردا ، با اشاره : به نقش، ویژه گی های شخصیتی رانندگان در تصادفات رانندگی گفت: پژوهش‌های مختلف نشانگر این است که میان تیپ‌های شخصیتی مختلف و رفتار‌های رانندگی افراد رابطه‌ معناداری وجود دارد . در واقع با شناخت ویژگی‌های شخصیتی هر فرد، رفتار غالب او در رانندگی قابل پیش‌بینی است.

وی افزود: از جمله مسایل و مشکلاتی که امروزه تمامیت جسمی و آسایش عموم مردم را در شهر‌های بزرگ به مخاطره انداخته ، مسئله وقوع و افزایش آمار تصادفات ناشی از تخلفات رانندگی است.

سروان ابراهیمی اظهار کرد: این امری بدیهی است که نحوه رانندگی با اتومبیل، بیش از ظاهر و مدل آن می‌تواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد ، به دلیل اینکه چگونگی رانندگی با اتومبیل به خوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی، رفتاری و درک یک انسان است.

این کارشناس عالی تصادفات و امور فنی پلیس راهور استان با اشاره به اینکه : امروزه استفاده از خودرو و رانندگی به یکی از ضرورت‌های زندگی بشر تبدیل شده است، بطوری که در کشور ما نیز از چند دهه قیل خودرو از یک وسیله تجملی و تفننی به یک نیاز تبدیل شده است، گفت: به همین دلیل آداب رانندگی هم مانند آداب معاشرت اهمیت یافته است، گرچه قوانین راهنمایی و رانندگی کلیات این آداب را مشخص می‌کند ، اما موضوعات جزیی‌تر و حتی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تابع وضعیت زیستی روانی اجتماعی راننده است.

وی افزود : مسائلی مانند: ابتلا به بیماری یا نقایص جسمی (نارسایی دید، نارسایی شنوایی و…)، بیماری‌های روانی و وضعیت شخصیتی، شرایط محیطی و فرهنگی (سر و صدا،گرما،
 رقابت و…) بر رفتار رانندگان تاثیر می‌گذارد که برخی از این متغیر‌ها فردی و برخی نیز گروهی است.

سروان ابراهیمی با بیان اینکه : تعدادی از این متغیر ها جنبه درونی دارند و تعدادی نیز جنبه بیرونی، اظهار کرد: ظرفیت خیابان‌ها و جاده‌ها و تناسب آن‌ها با تعداد خودرو، وضعیت مهندسی گذرگاه ها، وجود علایم هشداردهنده مناسب و وضعیت جوی که همه بر نحوه رانندگی تاثیر می‌گذارند، از عوامل بیرونی محسوب می‌شوند.

این کارشناس ارشد تصادفات و امور فنی پلیس راهور استان گفت: برخلاف تصور برخی از افراد، نحوه رانندگی با اتومبیل بیش از ظاهر و مدل آن می‌تواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نشان دهد ، در واقع نحوه رانندگی، نمونه‌ای بارز از اخلاق اجتماعی اشخاص است ،به دلیل اینکه رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، آستانه تحمل فردی در مقابل محرک‌های ترافیکی، نمونه‌های از رفتار اجتماعی راننده هست که در هنگام رانندگی ناخود آگاه از شخصیت واقعی او منعکس می‌شود.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از تصادفات، رفتار انسان، عامل تعیین کننده اصلی آن است و رفتار‌های ضد اجتماعی با خشونت در رانندگی و نحوه رانندگی خشن نیز با تصادفات رابطه داشته است.

سروان ابراهیمی خاطر نشان کرد: کارشناسان  ترافیک معتقدند، درصد بسیاری از تصادفات تا اندازه‌ای به شخصیت راننده و وابسته به رفتار‌های راننده است و رانندگی مخاطره آمیز سبب نتایج منفی می‌شود و رانندگی خطرناک شامل: رانندگی رقابت جویانه (لذت بردن از مانور دادن در میان دیگر رانندگان) رانندگی خطرپذیر (پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت)، رانندگی همراه با خطر پذیری بالا (سرعت و سبقت ناگهانی)، رانندگی پرخاش جویانه (مانند رانندگی با فاصله کم از دیگر خودرو ها‌ی که اغلب به منظور تنبیه رانندگان دیگر صورت می‌گیرد)، گاز دادن از روی خشم، ژست‌های خشمناک و نگرش‌های مزبور و ویژگی شخصیتی که گسترش این رفتار‌ها، ایمنی را به طور جدی تهدید می‌کند و نشانه ضعف فرهنگی و کنترل نداشتن رفتار فردی است.

این کارشناس ارشد تصادفات و امور فنی پلیس راهور استان اظهار کرد: احترام به قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت قوانین از سوی رانندگان خودرو‌ها، شخصیت آنان را نزد دیگران معتبر می‌سازد و در واقع رانندگی شامل: رعایت قانون و مقررات و رعایت حقوق و حریم دیگران و
همواره باید باور داشته باشیم که با رعایت نکردن قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی و نمایش‌های خطرناک با وسایل نقلیه ، شخصیت مان نزد دیگران تضعیف و موجب ترویج و توسعه فرهنگ غلط رانندگی در میان اطرافیان و اعضای خانواده بویژه کودکان می‌شود،
پس نحوه رانندگی نشان دهنده اخلاق اجتماعی افراد است .
انتهای پیام /
سکینه رضائیان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

پیام خدا حافظی و قدر دانی استاندار سابق مازندران از مردم مازندران

پیام خدا حافظی و قدر دانی استاندار سابق مازندران از مردم مازندران سید محمود حسینی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *