آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / در پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری مطرح شد ؛

در پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری مطرح شد ؛

منظور از ساماندهی ، ظرفیت سازی در شهرداری و حفظ و بهره وری بهینه از نیروهاست
پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری عصر دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ با حضور کلیه اعضا ، معاونین شهردار و اصحاب رسانه تشکیل شد .
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه ابتدا سید افشین راسخ به عنوان ناطق قبل از دستور سخن گفت ( که مشروح آن بطور مجزا در سایت شورا درج میگردد ) و در ادامه پرویز شعبانی رئیس شورا در سخنانی ۱۶ آذر روز دانشجو را تبریک گفت و افزود : این روز، به یاد ۳ دانشجوی شهیدی است که در سال ۱۳۳۲ و در اعتراض به حضور مداخله جویانه ی معاون وقت رئیس جمهور آمریکا در ایران ، در صحن دانشگاه توسط دژخیمان رژیم به شهادت رسیدند .
وی ادامه داد : دانشجو مظهر بیداری است و در جریان نهضت اسلامی ، به عنوان قشر پیشرو همواره حضوری فعال و موثر در کمک به پیشبرد اهداف انقلاب داشته و دانشگاه نیز به فرموده حضرت امام (ره) ، مبداء تحول است . دانشگاه‌ از جمله مهم‌ترین و حساس ترین مراکزی به شمار می رود که در استقلال یا وابستگی کشور تاثیر بسزایی دارد .
رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه ۱۶ آذر به عنوان نقطه عطف مبارزات دانشجویان ، برهه ای از تاریخ است که افق مبارزاتی این قشر فرهیخته را در مسیر حق طلبی مشخص کرده است ،یاد و خاطره همه دانشجویان شهید را گرامی داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه حیات و پیشرفت هر سازمانی وابسته به منابعی است که در جهت پیشبرد اهداف آن بکار گرفته می شود افزود : در این میان ، منابع انسانی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد . در واقع منابع انسانی سرمایه ی اصلی یک سازمان به شمار می آید زیرا آنچه که به پویایی سازمان کمک می کند نیروی انسانی است .
وی تصریح کرد : اما باید توجه داشت که نیروی انسانی در صورتی سرمایه تلقی می گردد که به درستی مدیریت شود و بتواند در پیشبرد اهداف سازمان ، نقشی موثر ایفا کند . بنابراین مدیریت منابع انسانی مهمترین دغدغه مدیران در همه سازمانها و موسسات است و طبیعتا شهرداری و شورای شهر نیز از این قاعده مستثنا نیستند .
پرویز شعبانی :
ساماندهی نیروها مستلزم تدوین شیوه نامه ای برای بهبود مهارتها ، ظرفیت سازی در شهرداری و توزیع نظام مند پرسنل است
رئیس شورای اسلامی شهر ساری خاطر نشان کرد : همه ما می دانیم که امروز ازدیاد نیرو از چالش های جدی شهرداری ساری است و این تعداد نیرو اگر در جهت بهره وری بهینه مدیریت نشود ، نه تنها سرمایه نخواهد بود بلکه سایر منابع را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد .به همین دلیل است که ما برای رفع چالش ازدیاد نیرو ، بر ضرورت ساماندهی نیروها تاکید داشته و داریم و این را جزو اولویت های شهرداری و شورا در بحث نیروی انسانی می دانیم .
وی گفت : منظور ما از ساماندهی ، تعریف یک سامانه مشخص برای ظرفیت سازی در مجموعه شهرداری با هدف بهره وری بهینه از نیروهاست به گونه ای که باری از روی دوش شهرداری و شهر برداشته شود. این امر مستلزم تدوین یک شیوه نامۀ جامع برای آموزش و بهبود مهارتها ، کارآفرینی و ایجاد فرصتها و ظرفیتهای جدید و همچنین بکارگیری و توزیع نیروها بر اساس تخصص ، تجربه و مهارت و البته بر اساس نیاز مجموعه می باشد.
شعبانی تصریح کرد : شورای اسلامی شهر ساری همانطورکه با تعدیل یا اخراج نیرو موافق نبوده ، با هرگونه اقدام شتابزده ، بدون مطالعه و تنش زا در راستای ساماندهی نیروها نیز موافق نیست . ما اعتقاد داریم ساماندهی نیروهای شاغل در شهرداری ساری ضروری است. منتها این کار باید با برنامه انجام شود . یعنی وارد آزمون و خطا نشویم بلکه بر اساس یک نقشه راه مطمئن و نتیجه بخش ، حرکت کنیم .
وی اظهار داشت : در رابطه با ساماندهی نیروها با توجه به اینکه یک سوم نیروها را خانم ها تشکیل می دهند و ما موظفیم با در نظر گرفتن مصالح سازمانی ، ملاحظاتی را نیز رعایت کنیم ، تاکید ما این هست این امر با برنامه ریزی دقیق ، کار کارشناسی و مطالعه بیشتر صورت گیرد چرا که ما با تعداد زیادی نیروی جوان سر و کار داریم که تحرک و تلاشگری از ویژگی های آنان می باشد و لازم است با ایجاد انگیزه و هدف و با امیدآفرینی ، به این روحیه ی تلاشگری ، جهت بدهیم . این کار قطعا هم به نفع مجموعه خواهد بود و هم به سود خود نیروها و باعث رشد آنها و بروز خلاقیت آنان می شود .
رییس شورای اسلامی شهر ساری همچنین از ناطق جلسه بخاطر بیان نکات مفید و اینکه با استفاده از تجربه و تخصص خود مجدانه پیگیر امور می باشد تشکر کرد .

سبحان بخشی :
چرا شهرداری پروژه ای تعریف نمی کند که نیروها در آن مشغول شوند؟
سبحان بخشی نایب رییس شورای اسلامی شهر ساری نیز در این جلسه با بیان اینکه در راستای جابجایی نیروها که در روزهای اخیر اتفاق افتاد تنش های زیادی به شورا وارد شد افزود : آنچه مسلم است ساماندهی نیروها را نباید با تفکر تحقیر پیش ببریم . این نحو ساماندهی توهین به شعور انسان است .
وی گفت : درست است که سازمان بازرسی طی نامه ای بر ضرورت ساماندهی نیروهای شهرداری تاکید کرد ولی نگفت این طور به نیروها بی حرمتی شود .
بخشی تصریح کرد : در رابطه با این اتفاق صفر تا صد مقصر شهرداری هست بنابراین تنش ها را به استاندار جدید نسبت ندهند آنچه مسلم است روش اجرا درست نبود مثلا شهرداری در رابطه با کمبود نیرو در بخش رفت و روب هیچوقت با شورا مکاتبه نکرده بود .
وی خاطرنشان کرد : ما با اجحاف نسبت به پرسنل موافق نیستیم . در فرم قراردادهای اخیر نیروهای شرکتی نیز ایرادهای زیادی وجود دارد که غالباً تخلف آمیز است و باید پیگیری شود باید بدانیم هر نیرو خانواده ای دارد و وقتی دچار مشکل شوند این مشکل تنها برای ۳۵۰۰ نفر نیست بلکه به ده ها هزارنفر آزار می رساند .
نایب رییس شورای اسلامی شهر ساری اظهار داشت : در جایی از قرارداد قید نشد که پرسنل باید جارو بزنند به نظرم جایگاه و کرامت نیروها باید حفظ شود ما باید خیلی بی غیرت باشیم که جارو دست خواهرانمان بدهیم . این چیزی شبیه استثمار است .
وی گفت : چرا شهرداری پروژه ای تعریف نمی کند که نیروها در آن مشغول شوند؟ به نظر بنده چون نه اعتقادی به این موضوع دارند و نه برنامه ای هست . نگاه ، فقط روزمرگی است و توقع من از شهردار مرکز استان این نیست .
بخشی از استاندار مازندران که با اشرافیت موضوع را مدیریت کرد و همچنین از فرماندار مرکز استان بطور ویژه تشکر کرد و گفت : روزی این جمع ۹ نفره به این جمع بندی می رسیم که در شهر وضعیتی رقم بخورد تا نه تنها همه ی ۳۵۰۰ نیروی شرکتی بلکه بیشتر از آن مشغول کار شوند .
نایب رییس شورای اسلامی شهر ساری تاکید کرد : من از روز اول به آقای شهردار گفتم که فضا به سمت کینه توزی و انتقام جویی نرود .

شهرام ایرجی :
فضا را تقابلی نکنیم ، با همدلی در پی حل مشکلات شهر باشیم
شهرام ایرجی رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ساری گفت : همه ی شهر در جریان هستند که بحث ساماندهی نیروها باید انجام شود و کسی مخالف این کار نیست بلکه ما درباره شیوه ی انجام آن حرف داریم.
وی افزود : نباید با کارهای پوپولیستی شهر را ملتهب کنیم . کار ساماندهی باید بصورت کارشناسی انجام و حرمت نیروها حفظ شود . به خصوص که از وظایف شورا دفاع از حقوق شهروندان می باشد . البته در بحث ساماندهی هیچ مشورتی با اعضای شورا نشد.
ایرجی در رابطه با انتصابات اخیر شهرداری نیز خاطرنشان کرد : جابجایی مدیران بر اساس قانون در اختیار مدیر بالادستی است و خودش باید پاسخگو باشد لذا شورا کاری به انتصابات شهرداری ندارد و فقط نظارت می کند .
وی در ادامه تاکید کرد : درآمد پایدار از نیازهای شهرداری است و باید پیگیری شود اما تا هزینه نکنیم درآمد پایدار محقق نخواهد شد .
رییس کمیسیون عمران شورای شهر ساری همچنین اظهار داشت : ما باید زیباسازی شهر را در اولویت قرار دهیم و به سمت پروژه هایی برویم که ظرفیت آن در شهرداری وجود داشته باشد و در عین حال فضا را برای ایجاد درآمد آماده کنیم .
ایرجی تصریح کرد : شهردار منتخب همه ماست و باید با همراهی و همدلی پیگیر امور شهر باشیم و فضا را تقابلی نکنیم .

سید حسین یوسفی :
وضعیت کوچه پس کوچه ها ، ترافیک و نوسازی شهر آشکارا فریاد رسیدگی سر می دهند
سید حسین یوسفی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری نیز در این جلسه اعلام کرد : در خصوص ساماندهی نیروها فکر کنم مسیر را اشتباه می رویم . ما شورای شهرداری شدیم و شورای شهر نیستیم . کوچه پس کوچه های شهرمان شبیه معابر شهرهای جنگ زده است و این حق شهروندان نیست که عوارض می دهند و توقع خدمات دارند .
وی تاکید کرد : باید به داد شهرمان برسیم و در کنار آن دغدغه شهرداری را نیز داشته باشیم و به آسیب هایی که به پرسنل وارد می شود توجه کنیم .
یوسفی گفت : ساماندهی باید انجام شود اما برای این کار اول باید سراغ افراد غیربومی شاغل در شهرداری ساری برویم چون این حق جوانان شهر است . بعد آن هایی که از شهرداری حقوق می گیرند و معلوم نیست کجا هستند و سپس به سراغ آنهایی برویم که بیش از ۱۰ نفر و چه بسا ۲۰ نفر از یک خانواده در شهرداری مشغول بکار شدند .
وی تاکید کرد: ما موافق ظلم به پرسنل نیستیم . بحث ساماندهی نیروها مطرح بوده و قرار نبود جارو دست خانم ها بدهند . بجای این کار برای نیروهای مازاد کار تعریف شود . پیشنهادات کارآفرینی که در شورا مطرح بود بررسی گردد و به همه نیروها نگاه اصلاحی داشته باشیم .
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساری گفت : بهترین شیوه ساماندهی نیروها توجه به لیاقت ، شایستگی و تخصص است .
یوسفی تاکید کرد : این شهر ما هست که به شورا نیاز دارد و وضعیت کوچه پس کوچه ها ، ترافیک و نوسازی آشکارا فریاد رسیدگی سر می دهند .

سید رحمان میرشجاعی :
شهرداری باید با تولید کار نیروی مازاد را به نیروی کارآمد تبدیل کند
سید رحمان میرشجاعی عضو شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه تاکید کرد : در رابطه با اتفاق اخیر ( جابجایی نیروها ) فرد خاطی باید شناسایی شده و ببینیم حاضر می شود جارو دست همسر و دخترش بدهند چون تصاویری به دست من رسید که مربوط به حضور خانم ها برای رفت و روب در پارک های ساری است .
وی تاکید کرد : ساماندهی باید با سازوکار عدالت محور انجام شود نه اینکه نیروی ورودی سال ۹۹ در بخش اداری بماند و ورودی ۹۶ برای رفت و روب اعزام شود . قطعاً این سبک ساماندهی نه مد نظر سازمان بازرسی است و نه مطلوب شورای تامین .
میرشجاعی گفت : اگر بحث پروژه های اندک و نیروی مازاد در نامه سازمان بازرسی مطرح شد راه حل آن تعریف پروژه ها و بروزرسانی نیروها با نوع فعالیت هاست. روشن است که وقتی در شهر پروژه اجرا نشود نیرو مازاد می شود .
وی خاطرنشان کرد : قرار بود کلان شهر شویم اما این مسیر ما را به هدف نمی رساند بارها عرض کردم مسئولیت نیروی انسانی را به بنده بسپارند اگر نتوانستم حقوق شان را تامین کنم از شورا خواهم رفت .
میرشجاعی تاکید کرد : من برای نوکری مردم آمدم اگر قرار است نیروها بیکار شوند من هم همراه آن ها خداحافظی خواهم کرد و چیزی از من کم نخواهد شد چون یک معضل بیکاری در جامعه داریم و نباید فاجعه بیکار کردن افراد شاغل را رقم بزنیم .
عضو شورای شهر ساری خاطر نشان کرد : شهرداری باید با تولید کار نیروی مازاد را به نیروی کارآمد تبدیل کند .
وی گفت : در رابطه با جابجایی نیروها می گویند شورای شهر و شورای تامین این کار را کردند در صورتی که آقای شهردار در جلسه شورا صراحتاً گفته بود : اگر این کار انجام نشود ساری را به روزمرگی اداره می کنم .
نایب رییس کمیسیون مشارکت و سرمایه گذاری شورای شهر ساری با انتقاد از نحوه جابجایی اخیر تعدادی از مدیران شهرداری تصریح کرد : به نظرم شان مدیران در این اقدام حفظ نشد . وقتی شهرداری به مدیرانش احترام نمی گذارد چگونه می توان انتظار داشت به پرسنل احترام بگذارد؟
وی ادامه داد : عرف این است که از مدیران هنگام جابجایی و تودیع ، تجلیل می شود اما ظاهراً تیم مدیریت شهری اخلاق حرفه ای را کنار گذاشته اند .
میرشجاعی در خاتمه گفت : شرمنده همه شهروندان و نیروهای شهرداری هستم که نماینده با عرضه ای برایشان در شورا نبودم .

سید ذوالفقار شریفی ایزدی :
در ساماندهی نیروها شایسته سالاری باید رعایت شود
سید ذوالفقار شریفی ایزدی رییس کمیسیون مشارکت و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر ساری گفت : از حدود ۳۴۰۰ نیروی شرکتی که باید ساماندهی شوند ۹۵ درصد آنها دارای تحصیلات عالیه می باشند بنابراین ساماندهی آن ها نباید باری بهر جهت و بدون مطالعه صورت گیرد بلکه پیشنهاد می کنم کمیته ای از بین اعضای شورا تشکیل شده و موضوع را به دقت بررسی کند .
وی تصریح کرد : در جانمایی نیروها قدری بد سلیقگی صورت گرفت به گونه ای که مشاهده کردم نیروهای متخصص در مناطق در حال انجام کارهای یدی هستند و این درست نیست . مقصر این بدسلیقگی شورای معاونین شهرداری هستند .
شریفی گفت: آنچه مسلم است در ساماندهی نیروها شایسته سالاری باید رعایت شود .
وی اظهار داشت : به نظرم روند اصلاحی باید در اسرع وقت توسط معاونان شهرداری پیگیری و مسیر رو به رشد شهرداری ادامه پیدا کند .

سید حسن احمدی :
در رابطه با ساماندهی نباید فضا به سمت بازی با احساسات برود
سید حسن احمدی رییس کمیسیون نظارت و بررسی شکایات شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه در موضوع ساماندهی هیچ یک از اعضای شورا دخالت نداشت تصریح کرد : وقتی موضوع بانوان اتفاق افتاد گفتم اگر قرار باشد جارو دست بانوان بدهند بنده استعفا می دهم و ننگ بر من باد اگر این کار انجام شود .
وی افزود : در رابطه با ساماندهی نباید فضا به سمت بازی با احساسات برود بلکه باید با تعقل و منطق پیش برویم به گونه ای که نه به شهرداری آسیب برسد و نه اینکه نیروها و خانواده های آنها آزار ببینند .
احمدی خاطرنشان کرد : برای بحث ساماندهی جلساتی تشکیل شد و به نظرم اگر قرار بود دفاعی از نیروها صورت گیرد باید همکاران در همان جلسات حضور یافته و دفاع می کردند .
وی اظهار داشت : بازی با افکار عمومی حق الناس است و ما باید صادقانه به وظیفه ی شورایی خود عمل کنیم .

علی عشاقان :
در امر ساماندهی به تجربه ، تخصص و تحصیلات توجه شود
علی عاشقان عضو شورای اسلامی شهر ساری با تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو اظهار داشت : قضایایی که در رابطه با جابجایی نیروها پیش آمد از جانب شورا نبود بلکه سازمان بازرسی ابلاغ کرد و شورای تامین صحه گذاشت اما در اجرا می بایست شان پرسنل حفظ می شد .
وی گفت : عقیده ما این است که در امر ساماندهی به تجربه ، تخصص و تحصیلات توجه شود چون نیروی انسانی را سرمایه می دانیم .
عاشقان گفت : توقع ما از شهرداری این است که در امر ساماندهی ملاحظات اخلاقی و شئونات رفتاری و شغلی رعایت شود چرا که همه سوار یک کشتی هستم و هرکدام از ما براساس مسئولیتمان دغدغه داریم .
عضو شورای شهر ساری در پایان ابراز امیدواری کرد : بهترین تصمیم اتخاذ شود تا قابلیت نیروها مورد استفاده قرار گیرد .
وی افزود : اعتقاد قلبی ما احترام به همه همکاران است .

گفتنی است برگزاری مزایده فروش محصول نارنج آرامستان و همچنین تشکیل کمیته ۵ نفره بررسی روند ساماندهی نیروها از مصوبات پانزدهمین جلسه شورای شهر ساری بود ضمناً آقای شریفی ، میرشجاعی ، یوسفی ، راسخ و احمدی با رای شورا به عضویت کمیته ۵ نفره پیگیری موضوع ساماندهی درآمدند .

عکس:فاطمه کواکبیان

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

🎥 استقبال گرم طبیعت از حضور مردم در روز عید فطر

همزمان با عید سعید فطر، مردم ساری پس از یک ماه روزه داری و تمرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *