آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / در چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری صورت گرفت ؛

در چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری صورت گرفت ؛

حضور اعضای انجمن معلولان استان در جمع نمایندگان پارلمان شهری ساری
چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری عصر دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ با حضور اعضای انجمن معلولین استان ، معاونان شهردار و اصحاب رسانه تشکیل شد .
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه که محسنی رئیس هیات مدیره انجمن ضایعه نخاعی و مشاور مدیر کل بهزیستی استان مازندران ، پور شریعه مشاور بابایی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در امور معلولین ، اسماعیلی نماینده کمپین معلولان و دلاویز رئیس هیات مدیره جامعه معلولین مازندران و همچنین بزرگی ، ورامینی و نادی از اعضای انجمن معلولین استان که در آستانه روز جهانی معلولان میهمان شورا بودند ، پیرامون مطالبات قانونی افراد معلول و همچنین تکالیف نهاد مدیریت شهری در قبال این قشر با اعضای شورای شهر به بحث و گفتگو پرداختند.
شعبانی :
بستر سازی برای حمایت از معلولین نیازمند نگاه فرابخشی است
در ابتدای این جلسه پرویز شعبانی رئیس شورای اسلامی شهر ساری در سخنانی اظهار داشت : دوازدهم آذر روز جهانی معلولین است . این روز در واقع به بخش قابل توجهی از جامعه تعلق دارد. در همین راستا امروز در خدمت اعضای محترم جامعه معلولین استان هستیم .
وی گفت : معلولیت اگرچه دامنه فعالیت فرد معلول را محدود می سازد ولی بسیاری از معلولان خصوصا معلولان جسمی – حرکتی بلحاظ فکری و علمی و هنری ، توانمندیهای زیادی دارند که معلولیت آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اعلام اینکه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت استان مازندران را معلولان تشکیل می دهند افزود : این تعداد معلول، جمعیت قابل توجهی را تشکیل میدهد اما درصد ناچیزی از آنها توسط بهزیستی شناسایی و خدمت رسانی می شوند درحالیکه معلولین هم مثل سایر افراد ، جزئی از جامعه هستند و باید از حقوق شهروندی متناسب با وضعیت خودشان برخوردار باشند .
وی با تاکید بر اینکه برای فعالیت اجتماعی معلولان باید زیرساخت های لازم فراهم باشد خاطر نشان کرد : این امر میسر نمی شود مگر با اراده و تلاش جمعی همه دستگاههای مسئول این در حالی است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولین حدود ۱۵ سال قبل تصویب و ابلاغ گردیده ولی متاسفانه یا اجرا نمی شود و یا برای رفع تکلیف ، یک سری کارها انجام می گیرد که کیفیت و مداومت لازم را ندارد .
شعبانی یادآور شد : معلولان عزیز خواهان اجرای عادلانه قوانین در عرف و جامعه و نگاه عادلانه دستگاههای دولتی و عمومی هستند و نباید به این مطالبه ی بحق ، کم توجهی شود . به عقیده بنده بستر سازی برای حمایت از معلولان نیازمند نگاه فرابخشی است .
وی با بیان اینکه شهرداری هم وظایفی را در قبال معلولین بر عهده دارد ، گفت : در قوانین کشور ما شهرداری‌ها موظف شده‌اند در راستای مناسب سازی شهر برای زندگی و فعالیت معلولین ، از صدور پروانه یا پایان کار برای ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای مربوط به معلولان را ندارند خودداری کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر ساری اعلام کرد : در مجموع شهرداری سه کار عمده را باید در این راستا انجام دهد:
۱- مناسب‌سازی معابر عمومی با او‌لویت معابر اصلی .
۲- تجهیز و نصب علایم هشدار‌دهنده در معابر عمومی و برجسته‌سازی سطوح پیاده‌رو‌های نزدیک به تقاطع‌ها و پارک‌ها .
۳- رفع موانع و تطبیق مقررات صدو‌ر پرو‌انه با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان.
وی تصریح نمود : البته شهرداری ساری در این رابطه اقدامات خوبی انجام داده که نمونه ی آن ، مناسب سازی معابر و پیاده روهاست اما همچنان جای کار برای معلولان وجود دارد . به نظرم مهمترین کار ، ایجاد تسهیلات برای ایاب و ذهاب معلولان است که تهیه ملزومات آن از قبیل وسیله نقلیه مخصوص باید در دستور کار قرار گیرد .بدیهی است هرکاری که برای رفاه حال معلولین از دست شورای شهر و شهرداری برآید انجام خواهیم داد .
شعبانی در ادامه و در راستای پیگیری مسائل شهری گفت : یکی از پروژه های اساسی شهر ما نیروگاه زباله سوز می باشد . همانطورکه میدانید بحث زباله و جمعاوری و حمل آن از دغدغه های مدیران شهری و شهروندان می باشد و علاوه بر آثار سوء زیست محیطی ، سالانه هزینه هنگفتی را نیز به شهرداری تحمیل می کند و لذا اتمام پروژه زباله سوز به عنوان مهمترین راه حل معضل زباله ، مورد تاکید ماست و در همین راستا اخیرا مصوبه ای برای واگذاری پروژه به پیمانکار جدید داشتیم تا در روند اجرا تسریع بعمل آید .
وی پروژه نیروگاه زباله سوز را یک پروژه ملی برشمرد و افزود : اتمام آن ، نگاه ویژه ملی و استانی را می طلبد . البته اخیرا مدیران کشوری و استانی بازدیدهایی از این طرح داشتند و خوشبختانه عزمی برای کمک به این امر خطیر شکل گرفته است . با اینحال انتظار داریم هم استانداری محترم که به ضرورت تخصیص اعتبارات ملی برای تکمیل این پروژه توجه نشان داده اند و هم دولتمردان خصوصا وزارت محترم کشور عنایت کنند تا این نیروگاه با توجه به اهمیت زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی که دارد و در توسعه استان و مرکزیت آن نیز نقش آفرین است ، هرچه زودتر به بهره برداری برسد .
رئیس شورای اسلامی شهر ساری همچنین به شهردار و مدیران شهرداری متذکر شد : فصل تدوین بودجه سال آتی شهرداری فرارسیده و همانطورکه میدانید نقشه ی راه و برنامه سازندگی شهر در لایحه بودجه تعیین می شود بنابراین بودجه و برنامه های پیوست آن به عنوان موتور محرکه قطار سازندگی شهر باید مورد بیشترین توجه و دقت قرار گیرد . به همین جهت تاکید ما به شهرداری این است که در تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، ضمن تدوین یک بودجه واقعی ، اولویت ها و نیازهای شهر را در نظر بگیرند و بودجه ای را برای تصویب در شورا مهیا سازند که پاسخگوی حداکثر ضرورت های شهرسازی و مطالبات شهروندان باشد .
وی افزود : مدتها است پروژه شاخصی در ساری اجرا نشده و بی شک شهروندان عزیز از ما مدیران شهری توقع دارند حرکتی در این زمینه انجام دهیم . از طرفی زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده و این زمان هم شامل فصل سرما و بارندگی هست که بر فعالیتهای شهری اثر خواهد داشت .لذا لازم است شهرداری با در نظر گرفتن ضیق وقت و نیز با توجه به اهمیت و ضرورت تسریع در فعالیتهای عمرانی ، ضمن برنامه ریزی و زمان بندی ، نسبت به اجرا و تکمیل پروژه های مهم و همچنین سرعت بخشیدن به کارهای عمرانی و خدماتی اقدام نماید .
شعبانی در خاتمه از اعضای شورا بخاطر بررسی و پیگیری طرحها و برنامه های شهرداری در کمیسیونهای تخصصی و تلاش برای نظارت دقیق بر امور ، همچنین از تلاش های شهرداری و نیز از همراهی اصحاب محترم رسانه با شورای شهر و شهرداری ساری قدردانی کرد و گفت :تمام دغدغه همکاران ما ، تامین مطالبات همشهریان عزیز هست و سعی دارند با حفظ وفاق و رویکرد جهادی به این هدف جامه عمل بپوشانند .

بخشی :
با مصوبه ای بر لزوم اجرای قانون مربوط به مناسب سازی شهر تاکید کنیم
سبحان بخشی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه با بیان اینکه هر طرح و برنامه ای که به صورت قانون در می آید ، لازم الاجرا می شود افزود : قانون جامع حمایت از حقوق معلولین نیز طبعا لازم الاجراست .
وی گفت : دستگاههای مختلفی از جمله شهرداری در این قانون تکالیفی دارند که هریک به سهم خود می بایست به قانون گردن نهند .
رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر ساری خاطر نشان کرد : در رابطه با مناسب سازی شهر برای معلولین ، قانون وجود دارد و به نظرم ما به نوبه خود باید با صدور مصوبه ای بر اجرای بندهای مربوط به شهرداری تاکید کنیم .

راسخ :
خدمت به معلولین تکلیف ماست
سید افشین راسخ با اشاره به قوانینی که دستگاهها را مکلف نموده در جهت بهبود فضای زندگی اجتماعی معلولین قدم بردارند افزود : صرف نظر از وظایف قانونی معتقدم خدمت رسانی به جامعه معلولین تکلیف ماست چون خاصیت زندگی این هست که معلولیت ممکن است در کمین هر فرد سالمی نیز باشد.
وی گفت : ما در شورای اسلامی شهر حداکثر تلاش خود را بکار می گیریم تا در راستای مناسب سازی شهر گامهای موثری برداشته شود .
راسخ مطالبات بحق معلولین را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت : باید بکوشیم تا در خدمت رسانی به مردم شرمنده نشویم.
عاشقان :
نگاه مجموعه شورا به بحث مناسب سازی مثبت است
علی عاشقان نیز اظهار داشت : به عنوان خدمتگزار در کمیته مناسب سازی ، همواره دغدغه های معلولین را منعکس می کنم .
وی افزود : در راستای توجه به مطالبات معلولین به نظرم مناسب سازی پیاده روها باید ادامه پیدا کند .علاوه بر این در نقاط پر تردد شهر تابلوهای پارکینگ ویژه معلولین نصب و سرویس های بهداشتی اماکن و فضاهای عمومی برای معلولین مناسب سازی شود.
عضو شورای اسلامی شهر ساری یادآور شد : تهیه ون مناسب سازی شده برای جابجایی معلولین در دستور کار شهرداری بود که هنوز محقق نشد و باید پیگیری شود .
وی خاطر نشان کرد : البته اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تنها بر عهده شهرداری نیست بلکه دستگاههای متعددی در این زمینه وظیفه مند هستند .
عاشقان تاکید کرد : همه اعضای شورا در بحث مناسب سازی شهر برای معلولین نگاه مثبتی دارند و هر ۹ نفر می خواهند فضا به سمت مناسب سازی برود .
میرشجاعی :
۱۰ گام عملیاتی برای مناسب سازی شهر برداشته شود
سید رحمان میرشجاعی با ابراز خرسندی از حضور نمایندگان جامعه معلولین در جلسه شورا اظهار داشت : خوشبختانه معلولان عزیز بسیار با اراده و توانمندند و خودشان را بازیگران ماهر عرصه بندگی می دانند و تلاش می کنند دانش آموزان ممتاز این عرصه باشند و این باعث مسرت است .
وی با تاکید بر اینکه در جهت ارتقاء سرانه شهری معلولان باید تلاش شود افزود : بهرحال مدیریت شهری تکالیفی در این زمینه دارد و به نظر بنده در حوزه شهری سعی کنیم ۱۰ گام عملیاتی در جهت مناسب سازی شهر برای معلولین برداریم .
میرشجاعی گفت : ایجاد ایستگاههای شارژ ویلچرهای برقی ، مناسب سازی سرویس های بهداشتی بوستانها و پارکها و فضاهای عمومی و تدارک تعداد بیشتری ون مناسب سازی شده می تواند از جمله این گامها باشد .
احمدی :
مناسب سازی شهر برای معلولین در طرح جامع شهر پیش بینی شد
سید حسن احمدی گفت : علاوه بر قانون جامع حمایت از حقوق معلولین ، بحث مناسب سازی شهر برای معلولان در طرح جامع شهر نیز پیش بینی شده که با تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی ، اجرای آن الزام آور خواهد شد.
وی یادآور شد : طرح جامع شهر ساری مصوب سال ۱۳۹۵ هست ولی طرح تفصیلی هنوز مصوب نشد و باید پیگیری شود . بالطبع تصویب آن راهگشا خواهد بود .
شریفی :
معلولان و خواسته های آنان را درک کنیم
سید ذوالفقار شریفی ایزدی که پس از عمل جراحی ، دوران نقاهت را سپری می کند و در جلسه حضور نداشت طی تماس تلفنی به اعضای انجمن معلولان خیر مقدم گفت و افزود : اکنون که مدتی است در بستر بیماری بوده و قادر به تحرک نیستم ، وضعیت معلولان را درک می کنم . مهمترین نکته برای پیگیری مطالبات قانونی معلولین ، درک این عزیزان و خواسته های آنان توسط مسئولان است .
وی ابراز امیدواری کرد : با اهتمام و جدیتی که صورت می گیرد ، شاهد مناسب سازی شهر مطابق خواست معلولین باشیم.
رئیس کمیسیون مشارکت و سرمایه گذاری شورای شهر ساری همچنین بر تذکر قبلی خود به شهرداری در مورد ساماندهی معابر پشت هتل مازندران تاکید کرد .

ایرجی :
طرحهای درآمدزا مورد توجه قرار گیرد
شهرام ایرجی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ساری به میهمانان جلسه خیرمقدم گفت و تاکید کرد : اقداماتی که در راستای مناسب سازی شهر برای معلولین در ساری شروع شده باید با جدیت و وسعت بیشتری پیگیری شود .
وی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به طرحهای درآمدزا خواستار تسریع در بهره برداری از مغازه های متعلق به شهرداری در ورودی ترمینال دولت شد که هم پیشرفت فیزیکی داشته و هم اینکه آورده ای برای شهرداری خواهد داشت .
یوسفی :
ساماندهی معابر بعنوان مطالبه جدی شهروندان پیگیری شود
سید حسین یوسفی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر ساری نیز در این جلسه مقدم اعضای انجمن معلولان استان را گرامی داشت و تاکید کرد : علاوه بر لزوم اجرای قوانین مربوط به حقوق شهروندی معلولین ، فرهنگ رفتاری جامعه در قبال این قشر هم باید تقویت شود .
وی وضعیت اسفبار و آسفالت نا مناسب معابر برخی محله ها و مناطق شهر را مورد توجه قرار داده و خواستار تسریع در ساماندهی این معابر شد.
اعضای انجمن معلولان خواستار تغییر نگرش در مسئولان شدند
گفتنی است اعضای انجمن معلولین استان نیز در این نشست سخنانی ایراد کردند .
پور شریعه مشاور آقای بابایی نماینده ساری در مجلس ضمن تشکر از رئیس و اعضای شورای شهر ساری بخاطر برگزاری این نشست افزود : معلولین بلحاظ روحی مثل سایر افراد جامعه اند و فقط از نظر جسمی متفاوتند و انتظار ما این هست که این تفاوت درک شود .
اسماعیلی نماینده کمپین معلولین استان نیز از توجه اعضای شورای شهر ساری به مطالبات معلولان قدردانی نمود و گفت : طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، شهر باید از نظر دسترس پذیری ، تردد و تحرک معلولان مناسب سازی شود .
وی تصریح کرد : مدیران بحث مناسب سازی را نه صرفا برای من معلول بلکه از باب عاقبت اندیشی و برای خودشان انجام دهند چون ویلچر از رگ گردن به افراد نزدیک تر است یعنی معلولیت برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد ضمن اینکه کهنسالی خود نوعی معلولیت می باشد .
اسماعیلی اظهار داشت برای پیگیری مطالبات قانونی معلولین نامه ای تنظیم کردیم که تقدیم ریاست محترم شورا خواهد شد . از جمله خواسته های جامعه معلولان در این نامه مکلف نمودن شهرداری به نصب تابلوهای اطلاع رسانی در محیط های مناسب سازی شده ، مناسب سازی معابر ، منوط شدن صدور پایان کار به اخذ پیوست بهزیستی و رایگان کردن پارکینگها و تفرجگاهها برای معلولین ، ایجاد اطلس مناسب سازی شهر و مکاتبه با پایانه ها جهت دسترس پذیری می باشد .
محسنی رئیس هیات مدیره انجمن ضایعه نخاعی استان با تشکر از مدیران شهری ساری بخاطر گامهایی که در جهت مناسب سازی شهر خصوصا در پروژه های چند سال اخیر منجمله بوستان ولایت و پارک قائم برداشته اند افزود : شعار امسال روز جهانی معلولان پیش بسوی دنیای دسترس پذیر و مشارکت معلولین است و امیدواریم شاهد تحقق این شعار در استان و شهرمان باشیم.
وی پیشنهاد کرد : برای اجرای عدالت در ارتباط با معلولان بهتر است وضع موجود با توجه به چک لیست بهزیستی ارزیابی شود .
محسنی تاکید کرد : برای تحقق مطالبات معلولان ، تغییر نگرش در مسئولان ضروری است .
دلاویز رئیس هیات مدیره جامعه معلولان استان مازندران نیز اظهار داشت : به سازندگی شهر حتی برای افراد سالم افتخار می کنیم ولی معلولیت به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی اجتماعی باید مورد توجه همگان خصوصا مسئولان قرار گیرد .
وی یادآور شد : سازمان بهداشت جهانی سالمندی را هم جزو معلولیت دانسته و ما تا ۱۵ سال آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم بود بنابراین معلولیت برای همه امکان پذیر می باشد و شهر باید برای همه مناسب سازی شود .
جلسه چهاردهم شورای اسلامی شهر ساری با مصوباتی در ارتباط با برگزاری مناقصه حمل زباله برای یکسال ، بخشودگی عوارض بیمارستان ولایت بجهت خدمت رسانی که به شهروندان دارد و مزایده فروش محصول نارنج سطح شهر و صرف عایدی آن برای سمپاشی درختان ، ساعت ۱۷۳۰ به اتمام رسید.

عکس:فاطمه کواکبیان

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

🎥 استقبال گرم طبیعت از حضور مردم در روز عید فطر

همزمان با عید سعید فطر، مردم ساری پس از یک ماه روزه داری و تمرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *