آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / پسماند های عفونی پزشکی و بیمارستانی زنگ خطر انسانی ، دفع بهداشتی آن را جدی تر بگیرید

پسماند های عفونی پزشکی و بیمارستانی زنگ خطر انسانی ، دفع بهداشتی آن را جدی تر بگیرید

پسماند های پزشکی و بیمارستانی که به زباله های عفونی نیز معروف است ، عامل انتقال بسیاری از بیماری های واگیر دار و بسیار خطرناک هستند که متولیان آن باید دفع بهداشتی این پسماند های پر خطر را جدی تر بگیرند.

به گزارش:ساری فردا، پسماند های پزشکی و بیمارستانی ، مطب ها ،آزمایشگاه ها و سایر مراکز درمانی که بیشتر به عنوان زباله های عفونی می شناسیم و در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی در سطل های زرد رنگ و جدا گانه جمع آوری می شوند، خطر ابتلا به بیماری های واگیر دار و خطر ناک به ویژه هپاتیت و ایدز را در جامعه افزایش می دهند، که باید با روش های اصولی مدیریت و بهداشتی تر دفع شوند.

این پسماند های عفونی بیمارستانی باید به صورت جدا گانه و با دستگاه های اتو کلاو و هیدرو کلاو ضد عفونی شوند که به گفته کارشناسان در این صورت هم، ۸۰ درصد از آلوگی ها و بیماری زایی آنها از بین می رود، پس حتی استفاده از این روش ها هم قابل اطمینان نیست و نباید آنها را مانند زباله های معمولی در نظر گرفت و از خطرات ناشی از آن غافل باشیم.
حتی بازیافت این پسماند های عفونی بیمارستانی خطرناک است و وسایلی که با آن تهیه شود، می تواند عامل انتقال بیماری های واگیردار باشد.

پسماند های عفونی پزشکی و بیمارستانی و دیگر مراکز درمانی در این شرایط کرونایی چندین برابر پر خطر تر و موجب انتقال سریع تر بیماری کرونا و دیگر بیماری های واگیر دار به ویژه هپاتیت و ایدز( Hiv) می شود.

پسماند های عفونی پزشکی و بیمارستانی حتی برای محیط زیست هم خطرناک است و موجب آلودگی محیط زیست به ویژه آب های سطحی و زیر زمینی و نیز خاک می شود.

متاسفانه در این شرایط خطرناک کرونایی ، تعدادی از ساکنان خیابان فرهنگ ساری شاهد پسماند های عفونی مجتمع پزشکی شهریار ۳ در سطل زباله های عمومی شهری بودند و به این اقدام پزشکان فعال در آن مجتمع اعتراض و شکایت کردند.

متاسفانه رد پای زباله های آلوده و عفونی بسیار خطرناک که شامل :سرنگ ها، گان ها ،کیسه های خون و باند های آلوده و… هستند در جنگل های دارابکلای ساری نیز مشاهده شد.
باید گفت: بر خلاف تصور برخی شهروندان ، شهرداری ها هیچ وظیفه ای در قبال جمع آوری پسماند های عفونی بیمارستان ها و مراکز درمانی ندارند و به استناد ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، تولید کننده زباله های عفونی مسئولیت مدیریت این پسماندها را به عهده دارند که در استان مازندران شرکت های مدیریت پسماند پزشکی با مجوز از معاونت محترم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی توان مدیریت این پسماندهارو داشته و جامعه محترم پزشکی میتوانند مدیریت پسماندهای خود را به این شرکت ها واگذار کنند.
باید با توجه به پر خطر بودن زباله های پزشکی به ویژه در این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا بیشتر به این مسیله توجه کنند و راه حل مناسبی برای از بین بردن بهداشتی این پسماند های پر خطر که ممکن است جان همشهریان را به خطر بیاندازد ، پیدا کنند.

حتی سوزاندن جداگانه زباله های عفونی که ممکن است به همراه آن داروهای تاریخ گذشته ، رادیو اکتیو و دماسنج های شکسته و… باشد به دلیل گازهای سمی که تولید می کنند موجب آلودگی هوا و حتی مسمومیت شوند.

نعمت الله محمد نژاد کیاسری یکی از وکلای باتجربه استان در گفت گو با خبرنگار گفت :انتقال زباله های عفونی مطب های خصوصی به داخل بیمارستان ها برای بی خطر سازی و انتقال پسماندهای عفونی بیمارستان ها به مراکز دپوی (انباشت) زباله شهرداری ها بسیار خطرناک و عملی مجرمانه و مستوجب کیفر برای عاملین در هر مقامی میباشد.
وی افزود: انتطار میرود مسئولان امر به ویژه دانشگاه علوم پزشگی،
اداره کل محیط زیست، اداره بهداشت، دادستان محترم عمومی و انقلاب، اصحاب رسانه ،صدا و سیما
وسایر مسئولان امر با توجه به اینکه استان مازندران از نظر سرمایه گذاری بخش خصوصی در این موصوع از استان های پیشرو و برخوردار با امکانات کافی جهت رفع چنین مشکل حادی میباشد
با تشویق تولید کنندگان پسماند به دفع اصولی پسماند و سپس در غیر این صورت، با برخوردهای مناسب قانونی نسبت به رفع این سهل انگاری در استان مازندران اقدام شود.
انتهای پیام /
سکینه رضاییان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نماینده ولی فقیه در مازندران :

شورای زکات مازندران به کشاورزان و دامداران کمک کند تا چرای مجانی دام‌ها صورت بگیرد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *