خانه / اخبار ساری / نشست پیگیری مصوبات سفر اخیر به سوادکوه و مشکلات شهر آلاشت و شهرهای اطراف با حضور مسئولین مربوطه شهری و استانی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان مازندران

نشست پیگیری مصوبات سفر اخیر به سوادکوه و مشکلات شهر آلاشت و شهرهای اطراف با حضور مسئولین مربوطه شهری و استانی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان مازندران

آیت الله محمدی لائینی:
اولویت همگان حل مشکلات مردم باشد/ برای توسعه روستاها باید از ظرفیت مردم استفاده شود

حل مشکلات جاده ای با توجه به رانش راه‌ها، حل بحث انجام پروژه مجتمع آب آلاشت با ادامه ۲۴ کیلومتر از راه باید در اولویت نهادهای مربوط باشد. 
 
اولویت همگان حل مشکلات مردم باشد، کار روی زمین نماند، مباحث مربوط به طرح هادی در روستاهای این منطقه و تامین اعتبار از مدیرکل جدید بنیاد مسکن مازندران باید پیگیری شود. 
 
برای توسعه روستاها باید از ظرفیت مردم هم استفاده شود، روستاها برای پیشرفت نیاز به توسعه دارد که از وظایف بنیاد مسکن است، به روستاهای بزرگ که خانه عالم دارد روحانی اعزام خواهد شد. 
 
توجه به وضعیت راه های جاده‌های کوهستانی ضرورت دارد، با توجه به اینکه مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای و راهداری مازندران اهل سوادکوه هستند انتظار می‌رود از جزئیات مشکلات باخبر بوده و در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنند.
  
با توجه به مشکلات جاده روستای گلیان، موانع راه بین روستایی و داخل روستایی را باید برطرف شود.

عمده مشکلات مردم بحث رفع تداخلات مسئولیت ادارات مختلف است.
  
اشغال کردن مسیر آب و رودخانه‌ها کار ناپسندی است مسئولان جلوی تعرض به آب‌های سطحی و رودخانه‌ها را بگیرند.

عین الله طالبی اتویی فرماندار سوادکوه:

این جلسه در هفته وحدت با هدف رفع مشکل مردم سوادکوه به‌ویژه روستای آلاشت برگزار شد، این شهرستان تاریخی شرایط خاصی در مقایسه با سایر شهرها دارد.
 
در راستای درخواستی که نمایندگان شورای روستاها در دیدار با نماینده ولی فقیه داشتند طرح موضوع و مشکلات صورت گرفت، شهرستان سوادکوه از بعد فرهنگی و دینی بسیار غنی بوده و از لحاظ وسعت رتبه ششم در استان را دارد.
 
سوادکوه با پیشینه تاریخی  دارای ۱۷۱ روستا و سه شهر بوده و در سرشماری مسکن بیش از ۴۳ هزار جمعیت، قریب به ۷۰۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۰۰ کیلومتر محور ترانزیتی از تهران به سمت شمال دارد.
 
این شهرستان دارای عرصه منابع طبیعی مراتع و منابع غنی همچون البرز مرکزی در گذشته است که اشتغال بیش از ۷ هزار معدنچی و کارگر را در خود داشته و یک قطب درآمدی پویا بود که متاسفانه بعد از اجرای قانون ۴۴ این جهش و حرکت با تعدیل نیروها مواجه شد و تعداد کارگران به هزار نفر رسید.
 
ریشه سوادکوه دامداری و دامپروری است در گذشته مردم شغلشان دامداری سنتی بود ولی به مرور زمان این دامداران پا به سن گذاشته و فرزندان میل به ادامه راه پدرانشان نداشتند.
 
در بخش کشاورزی اکثر اراضی شهرستانی ما زمین شیب‌دار داشته و با امکانات مکانیزه قابل کشت نیستند که این موضوع موجب شده که به نوعی تعطیل شود.
 
جمعیت روستایی سوادکوه ۹۰ هزار نفری قبل از سال ۱۳۷۰ امروز به ۴۳ هزار نفر رسیده، این تغییر به‌دلیل تغییر ساختار در برنامه‌هایی است که به توسعه کشاورزی و دامداری کمک می‌کرد، روش‌ها به‌صورت صنعتی و همچنین امکانات رفاهی نسبی در روستاها نسبت با گذشته بیشتر شد، در نتیجه شاهد افزایش جمعیت در روستاها هستیم.
 
شهرستان سوادکوه شهری فصلی است از ۱۷۱ روستا شاید ۱۳۰ روستا جمعیت ثابتی دارد مابقی خوش‌نشین، ییلاقی و فصلی هستند، بحث ساخت و سازها باعث شده اشتیاق به سمت و سوی ساخت‌وسازها بیشتر و مناطق ییلاقی را مملو از جمعیت کند این نیاز به رشد بسترهای خدماتی و اعتبارات دارد.
 
در چند سال اخیر سعی شده در بحث راه، حل مشکلات و تنش‌های آبی زیرساخت‌های فناوری کمک شود، مشکلات اعتباری و مالی وجود داشت امسال از اعتبارات ۱۴۰۰ شناسایی آسیب‌ها در بحث راه مواصلاتی تنش آبی بود.
 
در سال ۱۳۹۹، ۲۶ میلیارد تومان اعتبار کمیته برنامه‌ریزی و ۲۱ میلیارد تومان اعتبار حوادثی شهرستان سوادکوه در بخش حوادث غیرمترقبه است، امروز در سه روستای شهرستان اگر بحث زهکشی آب صورت نگیرد ناچار به تخلیه روستا هستیم، البته امسال اعتبار حوادثی به ۷۳ میلیارد رسید که یک بخش در بحث ترمیم و بعدی صرف پیشگیری خواهد شد.
 
اعتبارات در بخش برنامه‌ریزی با افزایش ۸۴ درصدی همراه بود که امیدواریم اقدامات خوبی اجرایی شود، در مجموع اعتبارات ما به ۱۵۰ میلیارد رسیده که نیاز به همت و عملگرایی مدیران کل و شهرستانی دارد تا بتوانیم پروژه‌های زیرساختی را عملیاتی کرده و بخش اعظمی از مشکلات را برطرف کنند‌.

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نخستین جلسه اعضای ستاد اهدا عضو استان مازندران برگزار شد!،

نخستین جلسه اعضای ستاد اهدا عضو استان مازندران برگزار شد!،گزارش تصویری خبری از خلیل دردانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *