آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / علم گردانی آیین ویژه ماه محرم در مازندران

علم گردانی آیین ویژه ماه محرم در مازندران

علم گردانی یکی از آیین های مذهبی در ماه محرم است که امسال با رعایت کامل دستوالعمل های بهداشتی امروز هفتم محرم در مازندران برگزار شد.

به گزارش ساری فردا ، بعضی روز های ماه محرم که مزین شده به نام شهدای کربلا است، مراسم خاصی دارد ،روز هفتم محرم مزین شده به نام حضرت ابوالفضل (ع) و این روز آیینی دارد به نام علم گردانی(علم گردش) علم میله چوبی است به طول ۲ متر که دستی به صورت نمادین بر روی آن نصب شده است.

فردی که علم را می گرداند به همراه کسی که یک کیسه برای جمع کردن نذری های نقدی به دوش دارد و مشکی به دوش دیگر و خودرویی که نذری های قربانی را جمع آوری می کردند، به همراه دسته های سینه زنی و زنجیر زنی راه می افتادند و کوچه به کوچه می رفتن و علم را به درب خانه ها می بردند صاحبخانه ها نذری های نقدی و غیر نقدی خود را تحویل می دادند و چند سال اخیر نیز رسم شده بود قلکی را هفتم هر سال محرم که مزین به نام حضرت ابوالفضل (ع) بود را به مردم تحویل می دادند و روز هفتم محرم سال بعد تحویل می گرفتند.

مردم در این روز از عزاداران سید وسالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش با انواع،آش و نان محلی و حلوا ، کیک و شربت پذیرایی می کردند برخی از مردم نذر می کردند پارچه ، روسری و شالی به میله علم ببندند. مشک دار بر روی دست نمادین علم آب می ریخت و مردم با نگه داشتن ظرفی آب زیر علم را جمع می کردند و به نیت سلامتی و شفای بیماری می نوشیدند.

اما سال گذشته و امسال به دلیل شیوع وحشتناک بیماری کرونا این ویروس منحوس و خطرناک ، علم گردانی دیگر حال و هوا و شور و هیجان قبلی را ندارد و مردم نمی توانستند پشت سر علم کوچه پس کوچه های شهر و روستای مازندران حرکت کنند و در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی برای سید الشهدا و حضرت ابوالفضل (ع) عزاداری کنند.
پذیرایی ها هم بسیار محدود و اندک بوده و نحوه پذیرایی هم تغییر کرده است.
اما این مراسم با در نظر گرفتن شرایط ویژه کرونایی و رعایت دستورالعمل های کامل بهداشتی امسال هم انجام شد و مردم نذرهای خود را به صورت نقدی و غیر نقدی و قربانی کردن ادا کردند و از حضرت الوالفضل خواستند همه بیماران شفا پیدا کنند و این ویروس کرونا هر چه زودتر ریشه کن شود و مردم دنیا از شر آن راحت شوند.
متاسفانه، ویروس کرونا هر ثانیه در دنیا ، کشور و به ویژه استان مازندران قربانی می گیرد پس باید حتما خارج از منزل به ویژه در عزاداری ها ی سید و سالار شهیدان ماسک بزنیم و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کنیم و افرادی که بیماری زمینه ای مانند:بیماران قلبی ، بیمارانی که فشارخون دارند ، دیابتی هستند و کسانی که ایمنی بدن آنها پایین است، نباید در مراسم عزاداری شرکت کنند، به دلیل اینکه ممکن است جانشان به خطر بیافتد.
تنها راه رهایی از دست این ویروس وحشتناک و قاتل ، رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی به ویژه تا جایی که امکان دارد در خانه ماندن است.
انتهای پیام/
سکینه رضاییان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نماینده ولی فقیه در مازندران :

شورای زکات مازندران به کشاورزان و دامداران کمک کند تا چرای مجانی دام‌ها صورت بگیرد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *