خانه / اخبار ساری / توجه به امور تربیتی آینده‌ای روشن‌تر رقم می‌زند
{"remix_data":[],"remix_entry_point":"challenges","source_tags":[],"origin":"unknown","total_draw_time":0,"total_draw_actions":0,"layers_used":0,"brushes_used":0,"photos_added":0,"total_editor_actions":{},"tools_used":{},"is_sticker":false,"edited_since_last_sticker_save":false,"containsFTESticker":false}

توجه به امور تربیتی آینده‌ای روشن‌تر رقم می‌زند

به گزارش ساری فردا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» تربیت و پرورش دانش‌آموزان از جمله مهم‌ترین وظایف نظام آموزش و پرورش است. در دنیای امروز، با وجود چالش‌های متعدد و مشکلات اجتماعی که دانش‌آموزان با آن‌ها مواجه هستند، توجه به امور تربیتی و پرورشی بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

نقش معلمان، مشاوران تربیتی و خانواده‌ها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و همکاری نزدیک بین این ارکان می‌تواند به بهبود کیفیت تربیت و پرورش دانش‌آموزان کمک کند.

در دنیای امروز، نقش تربیت و پرورش در نظام آموزش و پرورش بیش از پیش اهمیت یافته است؛ تربیت نه تنها شامل آموزش علمی و درسی است، بلکه به مسائل اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی نیز توجه دارد. با توجه به چالش‌های فراوانی که دانش‌آموزان در دوران تحصیل با آن‌ها مواجه هستند، اهمیت توجه به امور تربیتی و پرورشی دوچندان می‌شود.

آموزش و پرورش تنها به انتقال اطلاعات و دانش محدود نمی‌شود؛ بلکه به پرورش انسان‌هایی توانمند، مسئولیت‌پذیر و با اخلاق نیز می‌پردازد. در این راستا، معلمان، مشاوران تربیتی و خانواده‌ها نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و همکاری و تعامل موثر بین این ارکان می‌تواند به شکوفایی استعدادها و تقویت مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان کمک کند.

در این گزارش، به بررسی چالش‌ها، برنامه‌ها و راهکارهای مرتبط با امور تربیتی و پرورشی در مدارس پرداخته می‌شود که با دو کارشناس و متخصص این حوزه، از جمله مسلم اکبرزاده و علی‌رضا مقدم، کارشناس امور تربیتی، به‌منظور آگاهی بیشتر و ارائه راهکارهای عملی برای بهبود تربیت دانش‌آموزان صورت گرفته است.

ترویج فرهنگ تربیتی در بین دانش‌آموزان

مسلم اکبرزاده، کارشناس امور تربیتی، به بررسی اولویت‌ها و فعالیت‌های جدید تربیتی در آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: تربیت و پرورش بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ همواره مورد تأکید است و از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای ترویج فرهنگ تربیتی حضور در مدارس را می‌توان عنوان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» بر اهمیت پرورش دانش‌آموزان دهه ۸۰ و ۹۰ تأکید کرد و گفت: امروز به جای اینکه تنها تکیه بر آموزش داشته باشیم، به پرورش نیز باید توجه کرد؛ مهارت‌های زندگی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی و مفاهیم مهدویت از جمله مباحثی است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس امور تربیتی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ تربیتی، ۳۲ استاد از دانشگاه‌ها دعوت کردیم تا مباحث جهاد تبیین، گفتمان دینی و سواد رسانه‌ای را به دانش‌آموزان آموزش دهند؛ همچنین، هر مدرسه موظف به برگزاری حداقل یک جلسه گفتمان جهاد تبیین در ماه است.

 اکبرزاده به فعالیت‌های ویژه‌ای که در مدارس شاهد انجام شده اشاره کرد و افزود: بیش از ۸۰ مراسم یادواره شهدا در سطح مدارس برگزار شده است و دانش‌آموزان با زندگی‌نامه و وصیت‌نامه شهدا آشنا می‌شوند. همچنین، دوره‌های توانمندسازی برای نماز و جشن تکلیف دانش‌آموزان نیز برگزار شده است.

وی همچنین از برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون «سینما مهر» و پخش فیلم‌های تربیتی، ایجاد انجمن‌های مهدویتی و برگزاری همایش‌های مرتبط خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با مسائل دینی و مذهبی بیشتر آشنا شوند و مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند.

معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش محمودآباد به اهمیت پرداختن به آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: جلسات آسیب‌شناسی با همکاری کارشناسان اداره بهداشت برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم تا با آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان، از بروز مشکلات اجتماعی جلوگیری کنیم.

چالش‌ها و راهکارهای امور تربیتی در آموزش و پرورش

تربیت و پرورش دانش‌آموزان از مهم‌ترین مسائل در نظام آموزش و پرورش است که نقش مؤثری در شکل‌گیری شخصیت و هویت آن‌ها دارد. در این راستا، علی‌رضا مقدم، کارشناس امور تربیتی در گفتگو با خبرنگار «بلاغ» با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ سال است که در زمینه امور تربیتی و آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، گفت: در این مدت، به‌عنوان مشاور و کارشناس تربیتی در مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت داشته‌ام و تلاش کرده‌ام تا با ارائه برنامه‌های تربیتی و فرهنگی، به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک کنم.

وی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در زمینه امور تربیتی را کمبود توجه به پرورش و تربیت دانش‌آموزان دانست و افزود: متأسفانه، در بسیاری از مدارس تمرکز بیشتر بر روی آموزش و نمرات است و به مسائل تربیتی و پرورشی کمتر توجه می‌شود؛ این مسئله باعث می‌شود که دانش‌آموزان نتوانند مهارت‌های زندگی و اجتماعی لازم را کسب کنند و در مواجهه با چالش‌های زندگی دچار مشکل شوند.

این کارشناس امور تربیتی خاطرنشان کرد: برای بهبود امور تربیتی در مدارس، پیشنهاد می‌شود که باید به چند نکته توجه کنیم، اولاً، باید برنامه‌های تربیتی و فرهنگی متنوعی را در مدارس اجرا کنیم؛ این برنامه‌ها می‌توانند شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، مسابقات فرهنگی و هنری، و فعالیت‌های ورزشی باشند و ثانیاً، باید به آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان توجه کنیم. مهارت‌هایی مانند مدیریت استرس، ارتباط مؤثر، تصمیم‌گیری و حل مسئله از جمله مهارت‌هایی هستند که باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

نقش خانواده‌ها در امور تربیتی دانش‌آموزان 

مقدم تأکید کرد: خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در تربیت و پرورش دانش‌آموزان دارند؛ همکاری بین مدارس و خانواده‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت تربیت دانش‌آموزان کمک کند؛ برای ایجاد همکاری بیشتر، مدارس باید برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای والدین برگزار کنند و آن‌ها را در جریان برنامه‌های تربیتی مدرسه قرار دهند و همچنین، والدین باید با معلمان و مشاوران مدرسه در ارتباط باشند و در تربیت و پرورش فرزندان خود مشارکت فعال داشته باشند.

وی یادآور شد: برای کمک به دانش‌آموزان در مقابله با مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی، باید برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی در مدارس اجرا شود؛ این برنامه‌ها می‌توانند شامل جلسات آسیب‌شناسی، کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌های فردی و گروهی باشند؛ همچنین، باید به دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای مقابله با مشکلات اجتماعی آموزش داده شود و آن‌ها را به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تشویق کرد.

این کارشناس امور تربیتی در پایان گفت: توصیه من به معلمان و مشاوران تربیتی این است که به تربیت و پرورش دانش‌آموزان به عنوان یک وظیفه مهم و اساسی نگاه کنند و تلاش کنند تا با ارائه برنامه‌های متنوع و جذاب، به بهبود کیفیت تربیت دانش‌آموزان کمک کنند. باید به نیازها و مشکلات دانش‌آموزان توجه کنند و با همکاری خانواده‌ها، محیطی امن و حمایتی برای آن‌ها فراهم کنند.

به گزارش بلاغ؛ امور تربیتی و پرورشی در مدارس یکی از ارکان اساسی تربیت نسل آینده جامعه است. با توجه به چالش‌های موجود در این زمینه، اهمیت توجه به تربیت دانش‌آموزان بیش از پیش مورد تأکید قرار می‌گیرد. از سویی، نیاز به برنامه‌های متنوع و جذاب تربیتی و فرهنگی که بتوانند مهارت‌های زندگی و اجتماعی دانش‌آموزان را تقویت کنند، و از سوی دیگر، همکاری نزدیک بین مدارس و خانواده‌ها به منظور ایجاد محیطی حمایتی و امن برای دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین، پرداختن به مسائل اجتماعی و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان درباره آسیب‌های اجتماعی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به سلامت آن‌ها کمک کند. با تلاش معلمان، مشاوران تربیتی و خانواده‌ها، امید است که بتوانیم نسلی پرورش دهیم که نه تنها در زمینه علمی، بلکه در زمینه‌های تربیتی و اخلاقی نیز موفق و سربلند باشند.

با توجه به تجربیات و نظرات ارائه شده توسط آقای علی‌رضا مقدم، کارشناس امور تربیتی، می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد برنامه‌های منسجم و مستمر تربیتی و همکاری مستمر با خانواده‌ها می‌تواند گامی مؤثر در ارتقاء کیفیت تربیت و پرورش دانش‌آموزان باشد. امید است که با ادامه این تلاش‌ها و برنامه‌ها، آینده‌ای روشن‌تر و بهتر برای نسل‌های آینده رقم بخورد.

حتما ببینید

عشق، خدمت و شهادت؛ یادبود یک قهرمان

 به گزارش ساری فردا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ پدر بودن برای حاج باقر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *