خانه / اخبار ساری / برگزاری نخستین جشنواره محلی “نوجوان مازنی” در مازندران

برگزاری نخستین جشنواره محلی “نوجوان مازنی” در مازندران

نخستین جشنواره بومی و محلی نوجوان مازنی در مازندران برگزار می شود .

به گزارش ساری فردا، حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر این جشنواره با اعلام این خبر گفت: توجه بیش از حد نوجوانان به فضای مجازی در زمان حاضر موجب فراموشی بسیاری از  فرهنگ ها، زبان ها و گویش های بومی جوامع شده است و برگزاری این چنین جشنواره هایی می تواند تاثیر بسزایی در زنده نگهداشتن زبان بومی مازندران داشته باشد .

وی با بیان اینکه : یکی از بهترین روش ها برای انتقال فرهنگ و هویت بومی اجرای جشنواره های بومی است، بیان کرد: آداب و رسوم مردم منطقه، شناساندن افراد سرشنایی که در این استان متولد شدند از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فرهنگی مازندران بشمار می رود که حتی در کنار جاذبه های طبیعی می تواند به جذب گردشگران بسیار کمک کند.

جوادی : فراموش شدن فرهنگ بومی را یکی از آسیب های عصر حاضر بیان و افزود : متاسفانه امروز از فرهنگ بومی ومحلی مازندران فاصله گرفتیم، آداب و رسومی که می تواند در افزایش پیوند خانودگی، کاهش آسیب های اجتماعی و حس همگرایی در جامعه نقش پر رنگی داشته باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : حفظ هویت تاریخی یک جامعه از دیگر کارکردهای برگزاری جشنواره بومی محلی است و خاطرنشان کرد: امروز همه کشورها به دنبال این هستند تا با ثبت و ترویج فرهنگ بومی، شخصیت ها و مفاخر گذشته، هویت ملی خود را حفظ کنند.

دبیر نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی در مورد نحوه برگزاری این رویداد اظهار کرد:  همه ی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و اول متوسطه می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

جوادی با بیان : موضوعات این جشنواره،
گفت: آداب ، رسوم و سنن استان مازندران، رویدادهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی استان، شهدای گرانقدر مازندران، مشاهیر ادبی، دینی، علمی، تاریخی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی مازندران و هر موضوعی که به معرفی استان سرسبز و لاله خیز مازندران بپردازد می توانند آثار مرتبط با این جشنواره باشند.

دبیر نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی اظهار کرد:  خاطره گویی، شعر، سرود گروهی، مجری گری، نقالی، دکلمه و قصه گویی رشته هایی هستند که موضوعات اشاره شده را روایت می کنند.

وی: آخرین مهلت ارسال آثار را اسفند ماه امسال و اختتامیه آن را اردیبهشت سال آینده اعلام کرد.

یاد آور می شود: با برنامه ریزی و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت و همکاری اداره کل آموزش و پرورش مازندران و با هدف حفظ و احیا فرهنگ بومی و محلی و زبان و گویش های مازندرانی و نیز شناسایی و کشف استعدادهای نو و خلاق در این زمینه و حمایت از تولیدات مرتبط با موضوعات این جشنواره برای ترویج آداب و سنن و سایر ظرفیت های پیدا و پنهان فرهنگی استان و پیوند و اشتراک آن به واسطه حضور نسل های جدید و مانوس با فناوری دیجیتال و فضای مجازی، برگزار می شود.
انتهای پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

حمله به رژیم صهیونیستی نمایشی از اقتدار ایران بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساری فردا، حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی بعد از ظهر امروز در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *