خانه / اخبار ساری / مخالفت ۷۷ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

مخالفت ۷۷ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

به گزارش ساری فردا و به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۷۷ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش، مخالفت خود را با افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان اعلام کردند. در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر کاظمی

وزیر محترم آموزش‌وپرورش

عرض سلام و تحیات و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، دستگاه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت با چالش‌های فراوان در حوزه نیروی انسانی که تحقیقاً موتور پیشران نظام تعلیم و تربیت می‌باشد؛ مدت‌هاست که در راستای تامین کاستی‌ها، به کجراهه و مسیر‌های زودبازده، اما آسیب زا گرایش یافته است.

ایده‌های مخربی همچون بکارگیری نهضت یاران، تبدیل وضعیت نیرو‌های خرید خدمات و معلمان حق التدریس، تکیه حداکثری بر جذب از طریق آزمون استخدامی و موضوعی که اخیراً مطرح شد، افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تا ۲۷ و یا ۳۰ سال، که نه تنها علاج این مسئله نبوده بلکه این مسیرها، سیاست‌های جذب را از مدار اصلی خود دورتر می‌سازد.

استدلال جدی و نظرات کارشناسی شده بدنه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره موضوع افزایش سقف سنی دانشگاه فرهنگیان بار‌ها از طرق مختلف به سمع و نظر سیاست‌گذاران این حوزه رسیده است؛ اما موافقان این طرح در سطح مجلس و وزارتخانه آموزش‌وپرورش همچنان به دنبال به کرسی نشاندن طرحی هستند که تنها به واسطه فشار چند تن از متقاضیان، به دستور کار شخص شما رسیده است. به‌هرتقدیر و در ادامه پیرو نامه جنابعالی به شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به شماره نامه ۲۶۲۹۹۵ در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۲ در این باره، برای چندمین بار به بیان ادله کارشناسی شده و محکم بدنه دانشجویی و دغدغه‌مند دررابطه‌با رد این طرح و گزاره پرداخته خواهد شد.

۱٫ اولین نکته اساسی این است که با توجه به اعلام مخالفت صریح برخی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین رای منفی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون این موضوع؛ طرح مجدد این پیشنهاد چه معنایی جز ایجاد فشار رسانه‌ای بر سیاستگذاران به جهت بهره کشی‌های سیاسی از موضوع دارد؟ آیا از جانب نمایندگان مجلس و خاصتاً اعضای کمیسیون آموزش، فشاری متوجه وزارتخانه است؟

۲٫ بیان چنین درخواستی از سمت جنابعالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تداعی‌گر این موضوع است که بیش از اینکه وزارتخانه، دغدغه تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی را داشته باشد در پی تجویز نسخه‌های بی حساب و کتاب در جهت تامین نیروی انسانی و صرفاً پر کردن کلاس‌های درس است. اگرچه که اساساً ورود این تعداد انگشت شمار به دانشگاه فرهنگیان، هیچ یک از کاستی‌ها را پاسخ نیست و گویی غرض، تنها خاتمه دادن به درخواست‌ها است. مقتضی است تا ادله و مستندات کارشناسی را که در نامه ارسالی به شورای عالی انقلابی فرهنگی به آن استناد شده است، در معرض مشاهده و نقد و بررسی دانشجومعلمان، کارشناسان و دغدغه‌مندان این حوزه قرار گیرد. طبعاً اگر حرف کارشناسی در میان نباشد، گمان اینکه تصمیمات وزیر آموزش و پرورش و این وزارت خانه با فشار نمایندگان اتخاذ شده و یا دستخوش تغییر می‌شود، تقویت خواهد شد.

۳٫ این حجم از دغدغه‌مندی شما برای اشتغال جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله ستودنی است، اما پیشنهاد می‌شود به دنبال فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای ایشان در ستاد آموزش و پرورش و یا در دیگر مناصب و دستگاه‌های دولتی باشید و پیکره تربیت معلم و به طبع نظام تعلیم و تربیت را به واسطه چنین نگاهی با خلا هویتی مواجه نسازید.

۴٫ همانطور که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است، زیست در این دانشگاه شبانه روزی است و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شخصی که بین ۲۷ الی ۳۰ سال سن دارد و زندگی متاهلی خود را آغاز کرده است می‌تواند در این شرایط زیست کند؟ و آیا این موضوع باعث به وجود آمدن مشکل در اجرای سیاست‌های تربیتی این دانشگاه نمی‌شود؟ چه تضمینی وجود دارد که در آینده نزدیک عده‌ای به علت مشغله‌های جانبی، درخواست کوتاه‌تر شدن دوران تربیت معلم به سه یا دو سال را نداشته باشند؟

۵٫ وزارت آموزش و پرورش نه تنها در زمینه بحران منابع انسانی چالشی را رفع نمی‌کند بلکه هر دم چالش به چالش می‌افزاید. این بحران با رفع ناترازی منابع انسانی، رفع مشکل توزیع ناعادلانه نیروی انسانی، داشتن نگاه کارشناسانه و رفع کم و کاستی‌ها در بودجه ۱۴۰۴، اصلاح سیاست‌های نادرست استخدامی، انگیزه بخشی به معلمان، ارتقای شأن اجتماعی ایشان، توزیع عادلانه حقوق و دستمزد و انجام صحیح رتبه بندی تا حد زیادی قابل مدیریت است.

درگیری چندماهه با مسئله پیش‌پاافتاده و بدون فوریتی، چون افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و تأثیرپذیری ساختار رسمی آموزش‌وپرورش از برخی فشار‌های اجتماعی همچون مطالبات پیامکی بدون توجه به پیامد‌های این تصمیم‌ها در درازمدت، بیانگر عدم شناخت کافی و صحیح اولویت‌ها و مسائل دارای ضرورت در این سیستم است.

۶٫ در برنامه هفتم توسعه بر استفاده و توجه به جوانان توصیه جدی شده است و اتخاذ این تصمیم تبعاتی همچون کاهش انگیزه نسل جوان برای ورود به حرفه معلمی را در پی خواهد داشت که به واسطه آن از کیفیت تعلیم و تربیت نسل آینده به عنوان زمینه سازان تمدن نوین اسلامی کاسته خواهد شد، ضمن اینکه امکان ایجاد هویت معلمانه برای دانشجویان با سنین بالا که هویتی مشخص و مستقل دارند بسیار دشوارتر بوده و افراد در این سنین امکان تربیت پذیری کمتری داشته و جریان تربیت معلم به درستی انجام نخواهد شد. در ادامه به موارد دیگری همچون، عدم تربیت پذیری دانشجویان در جهت کسب هویت حقیقی معلمانه در سنین بالا، افزایش نرخ فرسودگی شغلی، کاهش بهره وری آموزشی و افزایش سن بازنشستگی نیز اشاره کرد.

۷٫ این اتفاق منجر به تقلیل و تحریف نظام آموزش و پرورش به یک بنگاه کاریابی برای جوانانی خواهد شد که پس از ماجراجویی‌های فراوان، حالا به دنبال ضمانت شغلی و درآمد ثابت و این چنین قرائت‌های دست چندمی از معلمی افتاده‌اند.

۸٫ تفاوت سنی کم بین معلم و دانش آموز باعث درک بهتر نیاز‌های استاد_شاگردی و فهم صحیح از یکدیگر خواهد شد. در صورت افزایش سقف سنی و جذب معلمان ۳۰ ساله که پس از ۴ سال تعلیم دیدن در دانشگاه فرهنگیان قرار است به کلاس‌های درس روانه شوند، تفاوت نسلی فاحش بین استاد و شاگرد، کاهش تعاملات موثر میان معلم و دانش آموز را در پی خواهد داشت.

۹٫ وزارت آموزش و پرورش در خلال تصمیمات خود به جای تکیه بر نظرات کارشناسان این حوزه، عرصه را به مطالبات خیابانی واگذار کرده است. مطابق نظرات کارشناسی، مسئله نیروی انسانی در آموزش و پرورش با افزایش سن ورود به دانشگاه حل نخواهد شد بلکه مستلزم تدوین یک سند جامع نیروی انسانی، اصلاح نظام جذب و بازنگری در سیاست‌های استخدامی است. همچنین شایان ذکر است اصلاح فرایند جذب، توسعه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه فرهنگیان، کاهش وابستگی به جذب ماده ۲۸، تقویت برنامه‌های مهارت آموزی و توسعه حرفه‌ای معلمان از دیگر راهکار‌های اصلاح و ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور است که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش بدون کوچک‌ترین توجهی به آنها درصدد سیاستگذاری‌های زائد و به غایت آسیب زا است.

۱۰٫ اگر عقلانیت پشتوانه سیاستگذاری نباشد سیاست‌ها و تصمیمات در هر لحظه امکان تغییر پیدا می‌کنند. فرضاً عده‌ای درخواست افزایس سن به ۳۳ سال را داشته باشند، یا گروه دیگری به ۳۵ سال، با کدام معیار باید نظر این افراد را رد و یا تایید کرد. آموزش و پرورش به اندازه کافی از سیاستگذاری اقتضائی ضربه خورده است و نباید خود مقوم این چرخه معیوب باشد.

بدنه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور ضمن ارائه چندباره استدلال‌های خود به مراجع ذی‌ربط، مخالفت صریح و منطقی خود را با چنین طرحی اعلام می‌دارد و بدون تردید در مقابل آن خواهد ایستاد. مقتضی است ضمن جدی‌تر انگاشتن نظرات کارشناسی و عدم تأثیرپذیری از برخی نمایندگان فرصت‌طلبی که به دنبال فربه‌شدن سبد آرای خود هستند، از ادامه این روند جلوگیری به عمل‌آورید.

والسلام علیکم و رحمه‌الله

امضاکنندگان:

۱_حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران

۲_بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد پردیس شهیدان پاک‌نژاد

۳_بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سمنان، پردیس شهید رجایی

۴- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری نوشهر

۵ ـحوزه بسیج دانشجویی شهید احمد هادوی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس قاین

۶_حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین

۷ ـپایگاه بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی

۸- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان امام محمدباقر بجنورد

۹- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام جعفر صادق علیه‌السلام بهبهان

۱۰- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت ا… خامنه‌ای گرگان

۱۱. حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان

۱۲. حوزه بسیج دانشجویی پردیس شهید مفتح شهرری

۱۳. پایگاه بسیج دانشجویی مرکز شهید رجایی بابل

۱۴. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی خرم‌آباد

۱۵. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس ایلام

۱۶. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام علی ع رشت

۱۷ پایگاه بسیج دانشجویی شهید سلیمانی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی (ره)

۱۸ پایگاه بسیج دانشجویی شهید میرشاکی الیگودرز

۱۹. حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی

۲۰. پایگاه بسیج دانشجویی شهید رجایی پردیس آیت‌الله طالقانی قم

۲۱. پایگاه بسیج دانشجویی شهید رجایی تربت‌حیدریه

۲۲. پایگاه بسیج دانشجویی شهید ایزدپناه یاسوج

۲۳. پایگاه بسیج دانشجویی شهید مقصودی همدان

۲۴. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شیخ مرتضی انصاری (ره) دزفول

۲۵. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبائی بوشهر

۲۶. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شهر برازجان استان بوشهر

۲۷. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید بهشتی تهران

۲۸. پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز دکتر محفوظی رودسر

۲۹. حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان

۳۰. پایگاه بسیج دانشجویی شهید عبدالله‌زاده پردیس خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان

۳۱_حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری سیستان و بلوچستان

۳۲_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس دکتر شریعتی ساری

۳۳_حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان فارس

۳۴_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی اردبیل

۳۵ ـ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی فارس

۳۶_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی گنبدکاووس

۳۷_پایگاه بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

۳۸_ حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بحرالعلوم شهرکرد استان چهارمحال‌وبختیاری

۳۹ ـ پایگاه بسیج دانشجویی شهید رجایی کرمانشاه

۴۰- حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

۴۱ ـپایگاه مالک‌اشتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان پردیس شهید بهشتی

۴۲. حوزه شهید مطهری پردیس شهید مدرس کردستان

۴۳. پایگاه محمد رسول‌الله ص پردیس شهید مدرس کردستان

۴۴٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی البرز

۴۵:پایگاه بسیج دانشجویی شهدا دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری سیستان و بلوچستان

۴۶_ حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی

۴۷_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید آیت نجف‌آباد

۴۸_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریز

۴۹٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان، پردیس الزهرا (س)

۵۰٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان پردیس آیت‌الله کمالوند

۵۱٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه پردیس شهید صدوقی

۵۲٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان پردیس شهید باهنر

۵۳٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران آموزش عالی شهید شرافت

۵۴٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان مرکز آموزش عالی زینب کبری (س) بروجرد

۵۵٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینب کبری (س) اراک

۵۶٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سلمان فارسی شیراز

۵۷٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان

۵۸٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر شیراز

۵۹٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام خمینی «ره» کاشان

۶۰٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت مرکز زابل

۶۱٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت مرکز ایرانشهر

۶۲٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی اصفهان

۶۳٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا س اهواز- واحد پاداد

۶۴٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی حضرت خدیجه کبری (س) دزفول

۶۵٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید باهنر (ره) تهران

۶۶٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد

۶۷٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز زینب کبری (س) هرمزگان

۶۸٫پایگاه بسیج دانشجویی مرکز بنت الهدی صدر فردوس

۶۹٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز علامه طباطبایی کرمان

۷۰٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز

۷۱٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز بیت الهدی آمل

۷۲٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید رجایی کرمان

۷۳٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اصفهان

۷۴٫ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز خدیجه کبری (س) هرمزگان

۷۵٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس کوثر یاسوج

۷۶٫پایگاه بسیج دانشجویی فرهنگیان مرکز عترت

۷۷٫پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام جعفر صادق «ع» خراسان شمالی

درباره‌ی aliaziz98

حتما ببینید

عشق، خدمت و شهادت؛ یادبود یک قهرمان

 به گزارش ساری فردا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ پدر بودن برای حاج باقر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *