خانه / اخبار ساری / دبیر جشنواره تئاتر مازندران: با برنامه ۱۰ ساله و تئاتر بومی از چرخه رکود خارج می‌شویم

دبیر جشنواره تئاتر مازندران: با برنامه ۱۰ ساله و تئاتر بومی از چرخه رکود خارج می‌شویم

به گزارش ساری فردا دبیر سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر مازندران با اشاره به مجموعه‌ای از عوامل آسیب‌زا در حوزه تئاتر استان، از تدوین برنامه ۱۰ ساله توسعه تئاتر مازندران، تبدیل انجمن هنرهای نمایشی به مؤسسه مستقل و برگزاری نخستین جشنواره تخصصی تئاتر بومی به‌عنوان سه راهکار محوری برای عبور از وضعیت فعلی سخن گفت.

امیرحسین فلاحت‌پیشه، دبیر جشنواره، روز یکشنبه ۱۸ آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه در تالار مرکزی ساری، به تشریح مهم‌ترین چالش‌ها و راهکارهای ارتقای تئاتر استان پرداخت و اظهار داشت:
«در آسیب‌شناسی وضعیت تئاتر مازندران باید نقش چند حلقه را همزمان دید؛ از هنرمندان تئاتر گرفته تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری آن و حتی اقلیم استان که به‌دلیل نزدیکی به تهران، مهاجرت استعدادها را به‌دنبال دارد.»

او در توضیح این مسئله افزود: «بسیاری از جوانان مستعد تئاتر به‌محض رشد و دیده‌شدن، جذب تهران می‌شوند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را در استان نگه داریم، چون حمایت مالی و ساختاری لازم برای ماندنشان وجود ندارد.»

فلاحت‌پیشه با تأکید بر لزوم نگاه راهبردی در سیاست‌گذاری فرهنگی گفت: «تئاتر فرآیندی زمان‌بر اما ماندگار است؛ بنابراین باید برای آن برنامه‌ای ۱۰ ساله تدوین شود تا توسعه‌اش مقطعی و وابسته به افراد نباشد.»

وی در ادامه به لزوم اصلاح ساختار انجمن هنرهای نمایشی اشاره کرد و توضیح داد: «انجمن در حال تبدیل شدن به مؤسسه‌ای مستقل است تا تصمیم‌گیری‌ها بر پایه مجمع عمومی انجام شود و از تغییرات مدیریتی و سلیقه‌ای مصون بماند. پیش‌بینی ما این است که این تغییر ساختاری ظرف دو تا سه ماه آینده با همکاری معاونت هنری ارشاد اجرایی شود.»

دبیر جشنواره تئاتر مازندران همچنین یکی از ضعف‌های اساسی تئاتر استان را نبود نمایشنامه‌نویسی قوی دانست و از برگزاری نخستین جشنواره تخصصی تئاتر بومی مازندران خبر داد. او گفت: «در این جشنواره به نویسندگان بومی هزینه پرداخت می‌شود تا آثار نمایشی ریشه‌دار در فرهنگ و زیست بومی استان خلق کنند.»

فلاحت‌پیشه در ادامه به چند «نخستین» در جشنواره امسال اشاره کرد: «برای اولین‌بار اجرای آثار در سالن‌ها با این وسعت و کیفیت برگزار می‌شود؛ آموزش‌های پیش از جشنواره به‌صورت داوطلبانه برای ۹ اثر از ۱۳ اثر انجام شد و همچنین نظام نقد و بررسی سنتی حذف و به‌جای آن نقد علمی و رسانه‌ای جایگزین شده است.»

به گفته او، نقدهای علمی هر اثر ضبط، منتشر و در اختیار کارگردانان قرار می‌گیرد تا بتوانند از آن برای بهبود کار خود بهره ببرند.

دبیر جشنواره در پایان با تأکید بر لزوم ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ گفت: «تئاتر مازندران زمانی به رشد واقعی می‌رسد که ساختارهای ماندگار شکل بگیرند و از تصمیم‌های کوتاه‌مدت و سیاسی فاصله بگیریم.»

درباره‌ی aliaziz98

حتما ببینید

روز ملی کیفیت؛ نماد یا راهبرد؟

به گزارش ساری فردا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، روز ملی کیفیت (۱۸ آبان‌ماه) فرصتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *