خانه / اخبار ساری / مبارزه شیمیایی در ۱۳۳ هزارهکتار مزارع مازندران

مبارزه شیمیایی در ۱۳۳ هزارهکتار مزارع مازندران

۱۳۳ هزار هکتار از مزارع گندم مازندران امسال سم پاشی و آفات زدایی شدند.

به گزارش ساری فردا: عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این خبر گفت: مبارزه با علف‌های هرز در ۷۴ هزار و ۴۲۲ هکتار از مزارع گندم استان انجام شد، که ۷۲ هزار و ۷۵۷ هکتار آن زمینی و هزار و ۶۶۵ هکتار هوایی و با استفاده از پهباد بوده است.

وی افزود: مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ کنگر وحشی، شلمبیک، پیچک و خردل وحشی در ۳۱ هزار و ۲۸۲ هکتار، کشیده برگ چچم، یولاف، فالاریس و دانه تسبیح در ۳۱ هزار و ۳۳۸ هکتار و توام در ۱۱ هزار و ۸۰۲ هکتار مزارع گندم مازندران انجام شد.

زاغی با بیان اینکه: برای مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم استان از سموم گرانستار، توفوردی، تاپیک، آکسیال، اتللو، آتلانتیس، تیفیس، ایلوکسیان و ویکیلیس استفاده شده است اظهار کرد: مبارزه شیمیایی با بیماری‌های سفیدک سطحی، سپتوریوز، زنگ زرد، پوسیدگی ریشه و طوقه، لکه خرمایی، فوزاریوزم خوشه و توام (سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی) با استفاده از سموم تیلت، فولیکور، آرتئا، اینوور، آمیستاراکسترا، رکس دو و آلتوکمبی در ۵۴ هزار و ۷۵۷ هکتار مزارع گندم مازندران به اجرا درآمد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به : انجام مبارزه با آفات امسال در ۴ هزار و ۱۸۸ هکتار مزارع گندم مازندران گفت: در این مدت مبارزه با آفت حلزون در ۳ هزار و ۸۲ هکتار، شته و سوسک سیاه، سوسک لم و سن مورچه مانند در هزار و ۱۰۶ هکتار مزارع گندم استان با استفاده از سموم گرانول دیازینون، کنفیدور، سومیتیون، مالاتیون و متالدهاید عملیاتی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه: امسال کشاورزان استان بیش از ۹ هزار و ۸۱۴ تُن بذر‌های ضدعفونی و ۱۴ هزار و ۱۶۷ لیتر یا کیلوگرم انواع سموم در مزارع گندم خود مصرف کرده اند افزود: از ۵۴ هزار و ۵۲۵ هکتار سطح زیرکشت گندم امسال مازندران، ۲۶ هزار و ۱۳۰ هکتار آبی و بقیه دیم است.

زاغی خاطرنشان کرد: بالا بودن قیمت سموم و استفاده متوالی از یک یا دو نوع سم، موجب بروز “پدیده مقاومت” شده و بیشتر گندمکاران منطقه، توانایی خرید سموم اختصاصی برای بیماری‌های مختلف را ندارند.
انتهای پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نخستین جلسه اعضای ستاد اهدا عضو استان مازندران برگزار شد!،

نخستین جلسه اعضای ستاد اهدا عضو استان مازندران برگزار شد!،گزارش تصویری خبری از خلیل دردانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *