آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / دستمزد و حقوق کارگران باید معیشتشان را تامین کند / باید در عمل به کار و کارگر بها داده شود

دستمزد و حقوق کارگران باید معیشتشان را تامین کند / باید در عمل به کار و کارگر بها داده شود

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: کار عرضه و کارگر تقاضاست، کار باید فراوان باشد، کارگر باید با همین کار خودش تامین شود، دستمزد و حقوق کارگران باید کافی باشد و معیشتش تامین شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در نشست تشکل‌های کارگری (اعضای ستاد بزرگداشت هفته کار و کارگر)، ضمن تبریک هفته کار و کارگر و عرض خداقوت به همه کارگران، اظهار کرد: بحث کار و کارگر در دو بخش کار و کارگر باید بررسی شود.

وی با اشاره به فضیلت‌ها و ارزش معنوی کار و کارگر در متون دینی، افزود: خداوند خودش را همیشه مشغول کار دانستند و افتخار همه اولیای دین این است که کارگر بودند، بنده همینطور.

آیت الله محمدی لائینی با تاکید بر اینکه باید در عمل به کار و کارگر بها داده شود، تصریح کرد: کار باید فراوان باشد، کار عرضه و کارگر تقاضا است، وقتی کار کم و کارگر زیاد باشد نتیجه سوءاستفاده کارفروشان از موقعیت کارگران خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که کار فراوان باشد تا صاحبان کار دنبال کارگران باشند، نرخ را خیلی با بخشنامه و دستوری نمی‌شود تعیین کرد، نرخ را باید براساس همان عرضه و تقاضا تنظیم کرد.

این مسئول توجه به شعار اخیر مقام معظم رهبری (رشد تولید) را لازمه تحقق فراوانی کار دانست و یادآور شد: تولید اگر رشد پیدا کند و کار زیاد شود مشکل کمبود عرضه کار برطرف خواهد شد، بحث دیگر اینکه کار را باید از انحصار دربیاوریم، چرا باید یک عده همیشه کارگر و عده دیگر تولیدکننده کار باشند؟ چه اشکالی دارد که کارگران صاحبان کار شوند؟

وی خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که کار چرا به مردم واگذار نمی‌شود؟ مقام معظم رهبری به واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی بسیار تاکید دارند اما از نحوه اجرای اصل ۴۴ اقتصادی و واگذاری‌ها گلایه دارند.

آیت الله محمدی لائینی ادامه داد: برخی بسیاری از کارخانه‌ها را اول به ضرردهی رسانده، خریدند و فروختند و بسیاری از کارگران را بیکار کردند، اصل ۴۴ نمی گوید که زمانی که کارخانه زیان‌ده شد واگذار شود بلکه می‌گوید در آن زمان با تصدی‌گری دولت به بخش مردمی واگذار شود، در حالی که اگر کار به همین کارگران واگذار می‌شد وضع اینطور نبود، کارخانه به تعاونی تبدیل می‌شد و کارگران صاحب کار می‌شدند.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین گفت: مسئله دیگر تهیه مواد است، صاحبان کارخانه‌ها در این زمینه مشکل دارند، سال گذشته سال مانع‌زدایی‌ها بود اگر موانع شناسایی می‌شد امسال از بین می‌رفت و مساوی با رشد و مهار تولید می‌شد.

این مسئول گفت: از مسئله صادرات ارزآور این فرصت طلایی چقدر استفاده می‌کنیم؟ بخش اعظم آن قاچاق است، امسال مرکباتمان را نتوانستیم صادر کنیم، اگر در صادرات باز می‌شد تولید رونق می‌گرفت، جامعه کارگری باید این موارد را پیگیری کند.

وی در رابطه با مسئله کارگر عنوان کرد: کارگر باید با همین کار خودش تامین شود، ما نمی‌گوئیم ۵۷ درصد یا بیشتر به حقوق کارگران اضافه شود، ما می‌گوئیم که دستمزد و حقوق کارگران باید کافی باشد و معیشتش تامین شود.

آیت الله محمدی لائینی عنوان کرد: ارتباط این جمع نماینده جامعه کارگری استان باید مداوم باشد، البته جامعه کارگری ارزش خودش را دارد، تغذیه فرهنگی و بصیرتی، ایمان پایبندی درست و توجه به اصول و فروع دین توسط جامعه کارگران ضرورت دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران اذعان داشت: درباره کارگران هم از حقوق کمّی و هم از برکت صحبت کنید، حقوق ریالی را از صاحبان کار و برکت را از رفتار خودتان مطالبه کنید، مسئله اعتقادی و فرهنگی بسیار مهم است.

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نماینده ولی فقیه در مازندران :

شورای زکات مازندران به کشاورزان و دامداران کمک کند تا چرای مجانی دام‌ها صورت بگیرد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *