خانه / اخبار ساری / برگزاری نخستین همایش بزرگ دهیاران مازندران/ از دهیاران خلاق در توسعه اقتصاد روستایی حمایت می شود .

برگزاری نخستین همایش بزرگ دهیاران مازندران/ از دهیاران خلاق در توسعه اقتصاد روستایی حمایت می شود .

نخستین همایش بزرگ دهیاران مازندران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در مازندران برگزار شد .

به گزارش ساری فردا، احمد وحیدی وزیر کشور در نخستین همایش بزرگ دهیاران مازندران که در سالن نمایشگاهی نیاوران با حضور معاونان وزیر و استاندار مازندران دهیاران و شوراها و اصحاب رسانه برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا و تبریک دهه مبارک فجر و گرامیداشت چهل و چهارمین بهار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی به روستا ها بسیار توجه شده و روستا ها نسبت به قبل انقلاب از امکانات زیر ساختی بهتری مانند، آب ،برق،گاز، ،پوشش ارتباطی ، پوشش بهداشتی درمانی و …برخوردار شدند اما متأسفانه شاهد مهاجرت از روستا ها به شهر ها و افزایش حاشیه نشینی هستیم.

وی افزود: روستاها مرکز تولید و اقتصاد هستند و نیز کار و تلاش را فرهنگ سازی می کنند و صمیمت، پاکی، بی ریای در روستا ها بیشتر مشاهده می شود، وظیفه دهیاران است که با آگاهی و خلاقیت از مهاجرت روستائیان به شهر ها که موجب حاشیه نشینی می شود جلوگیری کنند و حتی با ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی موجب مهاجرت معکوس شوند .

وحیدی افزود : با توجه به آمایش ملی سرزمینی همه ی امکانات کشور باید در شهر ها و روستاها توزیع تا همه جای کشور آباد شود و باید با توسعه روستا ها که واحد کوچکتر است انجام شود.

وزیر کشور اظهار کرد : دهیاری ها باید یک نهاد غیر دولتی خود کفا شوند و دهیاران در این زمینه ۴۷ وظیفه دارند.

وی افزود : ۱۰۰ هزار تسهیل گر توسعه روستاها تربیت شدند ،دهیاران باید برنامه توسعه تهیه کنند تا یک حکمرانی روستایی در چارچوب کارکرد آنها داشته باشیم.

وحیدی با اشاره به برنامه آموزشی برای دهیاران خاطر نشان کرد: منابع اشتغال، حمایتی، توسعه و پیشرفت در روستا ها است که باید از این منابع استفاده کرد.

این مسئول: از راه اندازی سامانه نیازمندی ها و ظرفیت های روستا خبر داد و افزود : با توجه به ظرفیت ها و منابع طبیعی مازندران مانند ،جنگل ،دریا ، و… باید از این منابع محافظت شود که وظیفه دهیاران این نزدیک این منابع است .

وزیر کشور گفت: در اجرای طرح های هادی روستایی باید روستا را طوری طراحی کنند که بتوانند جذب گردشگر کنند.

وی افزود: ما باید نما نام های هر روستا را مشخص کنیم و هر روستا مشخصه خاصی داشته باشند تا بتواند هویت ها و اصالت خود را حفظ کنند.

وحیدی با اشاره به اینکه: اجرای برنامه ها در روستا ها باید برای روستا ها مفید و موثر باشد افزود : با تلاش همه جانبه می توان علم و دانش را در توسعه روستاها بکار برد.

وحیدی: از دهیاران خواست از منابع طبیعی مانند جنگل ها حفاظت کنند. و پسماند که یک بحران به نظز می رسد به یک فرصت تبدیل و برای غنی سازی خاک استفاده کنند.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران: نیز در این همایش با اشاره به: اهمیت روستا های مازندران که ۱۴ محصول مهم و ضروری (استراتژیک) با رتبه نخست در استان تولید می شود گفت: ۵۰۰ روستا را بطور آزمایشی (پایلت) در نظر گرفتیم و با توجه به ظرفیت های ویژه هر روستا آنها را با تولیدات خاصی که دارند در زمینه کشاورزی و صنایع دستی و گردشگری و بوم گردی شاخص و نمونه اعلام و برند سازی می کنیم.

وی با اشاره به : اهمیت فعالیت روستائیان و تولیدات روستایی که موجب توسعه روستا ها ، شهر ها ، استان و نیز کشور می شوند اظهار کرد: متاسفانه شاهد مهاجرت جوانان روستایی به شهرها و افزایش حاشیه نشینی هستیم که دهیاران باید با شناسایی نیازها و ظرفیت ها و نیژ با کمک روستائیان مانع مهاجرت جوانان به شهر ها شوند و حتی مهاجرت معکوس و جذب جمعیت به روستا ها شوند.

حسینی پور با اشاره به اینکه : متاسفانه تولیدات کشاورزی روستاها بیشتر به صورت سنتی است و معیار و ملاک صادرات و حتی در مصارف داخلی هم همراه با ضایعات است از راه اندازی دهکده کشاورزی در مازندران خبر داد و گفت: مازندران با ۳ هزارو ۶۰۰ روستا و ۶۴ بخش باید با توجه به ظرفیت هر منطقه محصولی شاخص و نمونه تولید کند و محصولات باید مهندسی تولید شود و به صورت دانش بنیان صورت گیرد .

این مقام عالی دولت در استان گفت: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی از ۳ هزار و ۶۰۰ روستای مازندران، ۹۵ درصد روستاها از نظر زیر ساخت های آب، برق، گاز ، راه و آسفالت ، پوشش ارتباطی ، بهداشتی درمانی و شبکه های تلویزیونی از شرایط خوبی برخوردار هستند .

وی: بر احیای اقتصاد و تثبیت اشتغال جوانان در روستاها تاکید کرد و افزود: تولیدات
روستا ها باید دانش بنیان شود و دهیاران هر روستا باید برای تحقق این هدف مهم تلاش کنند.

در پایان این همایش از طرح توانمندی های اقتصادی ۵۰۰ روستا در مازندران رونمایی و از تعدادی از دهیاران نمونه قدر دانی شد.

یاد آور می شود: بازدید وزیر کشور و هیات همراه با استاندار مازندران از یکی از منطقه آسیب پذیر ساری ، دیدار با آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران و… از دیگر برنامه های سفر وزیر کشور به مازندران سرزمین علویان بود.
انتهای پیام /
سکینه رضائیان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نخستین جلسه اعضای ستاد اهدا عضو استان مازندران برگزار شد!،

نخستین جلسه اعضای ستاد اهدا عضو استان مازندران برگزار شد!،گزارش تصویری خبری از خلیل دردانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *