آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / مبارزه شیمیایی در ۱۳۳ هزارهکتار مزارع مازندران

مبارزه شیمیایی در ۱۳۳ هزارهکتار مزارع مازندران

۱۳۳ هزار هکتار از مزارع گندم مازندران امسال سم پاشی و آفات زدایی شدند.

به گزارش ساری فردا: عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این خبر گفت: مبارزه با علف‌های هرز در ۷۴ هزار و ۴۲۲ هکتار از مزارع گندم استان انجام شد، که ۷۲ هزار و ۷۵۷ هکتار آن زمینی و هزار و ۶۶۵ هکتار هوایی و با استفاده از پهباد بوده است.

وی افزود: مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ کنگر وحشی، شلمبیک، پیچک و خردل وحشی در ۳۱ هزار و ۲۸۲ هکتار، کشیده برگ چچم، یولاف، فالاریس و دانه تسبیح در ۳۱ هزار و ۳۳۸ هکتار و توام در ۱۱ هزار و ۸۰۲ هکتار مزارع گندم مازندران انجام شد.

زاغی با بیان اینکه: برای مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم استان از سموم گرانستار، توفوردی، تاپیک، آکسیال، اتللو، آتلانتیس، تیفیس، ایلوکسیان و ویکیلیس استفاده شده است اظهار کرد: مبارزه شیمیایی با بیماری‌های سفیدک سطحی، سپتوریوز، زنگ زرد، پوسیدگی ریشه و طوقه، لکه خرمایی، فوزاریوزم خوشه و توام (سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی) با استفاده از سموم تیلت، فولیکور، آرتئا، اینوور، آمیستاراکسترا، رکس دو و آلتوکمبی در ۵۴ هزار و ۷۵۷ هکتار مزارع گندم مازندران به اجرا درآمد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به : انجام مبارزه با آفات امسال در ۴ هزار و ۱۸۸ هکتار مزارع گندم مازندران گفت: در این مدت مبارزه با آفت حلزون در ۳ هزار و ۸۲ هکتار، شته و سوسک سیاه، سوسک لم و سن مورچه مانند در هزار و ۱۰۶ هکتار مزارع گندم استان با استفاده از سموم گرانول دیازینون، کنفیدور، سومیتیون، مالاتیون و متالدهاید عملیاتی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه: امسال کشاورزان استان بیش از ۹ هزار و ۸۱۴ تُن بذر‌های ضدعفونی و ۱۴ هزار و ۱۶۷ لیتر یا کیلوگرم انواع سموم در مزارع گندم خود مصرف کرده اند افزود: از ۵۴ هزار و ۵۲۵ هکتار سطح زیرکشت گندم امسال مازندران، ۲۶ هزار و ۱۳۰ هکتار آبی و بقیه دیم است.

زاغی خاطرنشان کرد: بالا بودن قیمت سموم و استفاده متوالی از یک یا دو نوع سم، موجب بروز “پدیده مقاومت” شده و بیشتر گندمکاران منطقه، توانایی خرید سموم اختصاصی برای بیماری‌های مختلف را ندارند.
انتهای پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

🎥 استقبال گرم طبیعت از حضور مردم در روز عید فطر

همزمان با عید سعید فطر، مردم ساری پس از یک ماه روزه داری و تمرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *