آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / مازندران گرفتار بحران رشد جمعیتی

مازندران گرفتار بحران رشد جمعیتی

مازندران دچار بحران شدید رشد جمعیتی شد و پائین ترین رتبه رشد جمعیتی کشور را دارد .

به گزارش ساری فردا، سید محمود حسینی پور استاندار مازندران: در نشست قرار گاه حمایت از خانواده ، و فرزند آوری که امروز در استانداری مازندران برگزار شد، با اشاره به اینکه: متاسفانه استان مازندران دچار بحران رشد جمعیتی شده و پائین ترین رشد جمعیتی کشور مربوط به مازندران است اظهار و تاکید کرد: همه ی دستگاه های اجرایی و دانشگاه های استان باید پای کار بیایند تا این استان از این بحران جدی خارج شود .

وی افزود: رشد جمعیت یکی از مولفه های مهم توسعه هر کشور و جامعه است که می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، علمی ، سیاسی و تاریخی یک کشور را رفع کند اما متاسفانه درچند سال گذشته به این موضوع بسیار مهم در این استان کم توجه ای شده است .

حسینی پور خاطرنشان کرد: با کاهش رشد جمعیت، جمعیت جوان استان کاهش یافته و رو به پیری می رود که می تواند مشکلات شدید در توسعه همه جانبه استان حتی مشکلات تولید در بخش کشاورزی ، امنیتی که به دلیل مهاجرت بی رویه به استان مازندران به وجود می آورد و فرهنگ غنی این استان را تحت تاثیر قرار می دهد که بسیار خطرناک است.

نماینده عالی دولت با اشاره به اینکه مازندران ۳ هزارو ۶۰۰ روستا دارد اظهار کرد: روستاها نقش زیادی در رشد جمعیت استان دارند که باید به این بخش هم توجه ویژه شود.
وی با اشاره به اینکه: مازندران در بحران رشد جمعیتی قرار دارد ، از مدیران دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها، مراکز پژوهشی استان، فرمانداران شهرستان ها و رسانه های استان که ۶۰۰ رسانه دارد و رتبه دوم کشور است، خواست تا با تلاش جهادی و با احساس مسئولیت پذیری بیشتر به این بحران جمعیتی نگاه کنند و با شناسایی ریشه مشکلات از نظر اقتصادی، اجتماعی ، روانشناسی و جامعه شناسی استان مازندران ، سرزمین علویان را از این بحران نجات دهند.

روح الله سلگی معاون سیاسی امنیتی ،اجتماعی مازندران به عنوان رئیس کمیته حمایت از خانواده رشد جمعیت و فرزند آوری اظهار کرد : باید با تغییر باورهای جامعه و حمایت از خانواده های نیازمند این بحران را رفع کنیم.

سمیه قاسمی طوسی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران و دبیر این ستاد و قرارگاه استان با اشاره به کاهش رشد جمعیت در مازندران در مقایسه با دیگر استان های کشور ظهار کرد: استان مازندران با بحران رشد جمعیت مواجه است و در واقع تهدید هویت نسلی در این استان به وجود آمد.

وی افزود : با توجه به اینکه، قانون حمایت از خانواده و فرزند آوری با ۲۱ مسئله در قالب ۷۲ ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از سوی شورای عالی فرهنگی و وزارت کشور مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری استان ها به عنوان دبیران ستاد حمایت از خانواده و فرزند آوری تعیین شدند به دلیل اینکه مازندران در شرایط ویژه و کاهش رشد شدید جمعیت نسبت به دیگر استان ها قرار داشت ستاد تبدیل به قرارگاه شد.

قاسمی طوسی گفت: پس از آن با تشکیل کارگروه، حمایت از خانواده و فرزند آوری در استان برای پیگیری و برنامه ریزی های دقیق تر چند کمیته نیز تشکیل شد که شامل : کمیته های سلامت و جوانی جمعیت با ریاست دانشگاه علوم پزشکی مازندران، کمیته حمایت به ریاست مدیر کل امور سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران و نیز کمیته اطلاع رسانی به ریاست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تشکیل شد .

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اظهار کرد: بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی ، بانک ها مهمترین نقش را در ارئه خدمات مطلوب تر به خانوادها به عنوان دستگاه های خدماتی دارند.

دکتر غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رئیس کمیته سلامت و جوانی جمعیت استان نیز در این نشست با بیان اینکه : مسائل اقتصادی، اجتماعی و بیولوژیک ( ناباروری ) از مهم ترین دلایل کاهش رشد جمعیت و فرزند آوری در استان است اظهار کرد : بخش مربوط به مشکلات بیولوژیک را که مرتبط به علوم پزشکی و رفع ناباروری است را دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل به عهده می گیرد و به صورت جهادی فعالیت خود را با آموزش به زوج های جوان و غربالگری و تشخیص ناباروری و رفع آن تلاش جدی خواهند کرد.

وی از غربالگری ۱۴ هزار نفر در مدت ۲ تا ۳ روز در استان خبر داد و افزود : در این آزمایش غربالگری ۷۰۰ نفر مشکل ناباروری داشتند.

دکتر غلامی از تجهیز و بهره برداری مراکز ناباروری در شهرستان بهشهر در شرق استان تا پایان مرداد ماه امسال و از بهره برداری مرکز ناباروری شهرستان نوشهر تا سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود : در محله ها هم مکان هایی مناسب برای آموزش زوج های جوان قبل از ازدواج و تا ۵ سال نخست بعد از ازدواج نیاز است بدلیل اینکه ممکن است زوج ها در ۵ سال اول ازدواج دچار مشکل طلاق و در فرزند آوری تاخیر ایجاد کنند که این آموزش ها برای تداوم خانواده ها ضروری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد : مراکز سلامت جنسی نیز در بیمارستان امام خمینی (ره) و کلینیک ( درمانگاه ) طوبی ساری راه اندازی می شود.

حسین جوادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و رئیس کمیته اطلاع رسانی نیز در این نشست با اشاره به اینکه: بیشتر مشکلات جامعه در قالب هنر رفع خواهد شد گفت : هنر زبان گویایی است که مخاطبان فراوانی جذب آن می شوند .

وی با بیان اینکه: با همکاری بنیاد مسکن و شهر سازی و شهرداری ها بنر هایی در ورودی و سطح شهرستان های استان نصب می شود گفت : با همکاری رسانه ملی، مکتوب و به ویژه‌ فضای مجازی که ظرفیت مهمی است می توانیم در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.
انتهای پیام /
سکینه رضائیان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نماینده ولی فقیه در مازندران :

شورای زکات مازندران به کشاورزان و دامداران کمک کند تا چرای مجانی دام‌ها صورت بگیرد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *