آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / برگزاری دور همی آوینی شناسی در مازندران

برگزاری دور همی آوینی شناسی در مازندران

شهید سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم باید در جامعه بیشتر شناسانده شوند.

به گزارش ساری فردا ، سید امیر ساداتی کرمی مسئول سازمان بسیج دانشجویی سپاه کربلا مازندران در دور همی کتاب خوانی که به مناسبت ۲۰ فروردین سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد واحد ساری با حضور علاقمندان به مطالعه به صورت کتابخوانی دورهمی با محوریت سید شهیدان اهل قلم برگزار شد گفت: انسان ها به ۳ دسته تقسیم می شوند دسته نخست که در گذشته زندگی می کنند و حرکتی به جلو ندارند، دسته دیگر که در حال زندگی می کنند و تنها به دنبال رفاه هستند و دسته سوم با نگاه به آینده و در حال زندگی می کنند که این دسته عقلانی و منطقیی و به دنبال حقیقت هستند.

وی افزود : شهید آوینی از دسته سوم بودند، عقلانی ، منطقی، شخصیتی آینده نگر داشتند ، به جلو حرکت می کردند و درباره مسائل مختلف زمان خود صاحب نظر و حکیم بودند.
ساداتی کرمی خاطر نشان کرد: جامعه ما متاسفانه دچار اکنون زدگی و رفاه طلبی شده است و به مادیات بیشتر از معنویات توجه می شود .
مسئول سازمان بسیج دانشجویی سپاه کربلا مازندران: با اشاره به اینکه ، باید در جهاد اکبر که جهاد با نفس شیطانی است پیروز شد تا به حقیقت رسید اظهار کرد: در این صورت می توانیم به حقیقت وجودی خود دست پیدا کنیم و به خداوند نزدیک شویم و شهید سید مرتضی آوینی توانست با رها کردن مادیات دنیوی به حقیقت برسد تا جایی که رهبر معظم انقلاب عنوان سید شهیدان اهل قلم به این شهید بزرگوار دادند.

وی : با بیان اینکه گرد همایی با محوریت کتاب ، اندیشمندان و عارفان کار سختی است افزود: تلاش می شود تا با برگزاری دورهمی ها با محوریت ، اندیشمندان و عارفان معنویت را در جامعه گسترش دهیم و جامعه را به رشد عقلانی برسانیم و از حالت اکنون زدگی که از گفته های شهید آوینی است رها سازیم .
شهید سید مرتضی آوینی متولد شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری بودند که‌ در اوایل سال های جوانی اشتباهاتی داشتند اما عشق به محرم و عاشورا بود که او را به حقیقت وجودی خویش آشنا کرد و پیش از انقلاب ، پس از انقلاب و نیز در زمان دفاع مقدس نقش آفرینی کردند و در آثارش گفته من از راه رفته سخن می گویم .

شهید سید مرتضی آوینی تحصیلکرده رشته معماری، آشنا به ادبیات و جامعه شناسی ،فلسفه ، علوم قرآنی و حکیم بوده و در زمینه های مختلف طرح مسئله می کرد و راه حل نشان می دادند و درباره تمدن غرب می گفتند، تمدن غرب از درون می پاشد که تحقق یافته است.

این نویسنده، روزنامه نگار، مستند ساز ، کارگردان ، عارف و حکیم ‌… در عمل نیز نشان داد که باید حرکت کرد و اثر گزار باشد و با روایت فتح در دل مردم ایران ماندگار شد .

شهید آوینی سرانجام ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه خوزستان میعاد گاه بسیاری از عاشقان امام حسین (ع) در روز عاشورا ، بر اثر ترکش مین به مقام والای شهادت که انتخاب و خواسته قلبی اش بود نائل شد.
مجموعه آثار آوینی در ۱۲ کتاب، در کنار «حقیقت» که (۱۳۹۷) به عنوان کتاب ۱۳م و «نامه‌ای به یک دوست قدیمی»، که خارج از این مجموعه منتشر شده‌است.
از این میان سه اثر «فتح خون» و «فردایی دیگر» و جلد نخست «آینه جادو» تنها کتبی هستند که به دست خود آوینی تنظیم و تدوین شده‌اند و الباقی، گردآوری‌های پس از اوست. کتاب «هر آنکه جز خود» نیز به دست آوینی پیش از تحول وی منتشر شده و دیگر تجدید چاپ نشده‌است. کتاب‌هایی جز این ۱۴ عنوان که با سرنویس‌هایی همچون «تماشاگه راز»، «با من سخن بگو دوکوهه»، «مرکز آسمان»، «شهری در آسمان»، «شرق بهشت»، «عالَم هیچکاک»، «نقاشی برای نقاشی»، «امام و حیات باطنی انسان»، «سفر به سرزمین نور»، «هفت قصه از بلوچستان» منتشر شده‌اند گزیده‌ای از مجموعه آثار هستند.

عکس: سید علی صادقی

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

🎥 استقبال گرم طبیعت از حضور مردم در روز عید فطر

همزمان با عید سعید فطر، مردم ساری پس از یک ماه روزه داری و تمرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *