آخرین خبرها
خانه / اخبار ساری / اجرای باغداری قراردادی مرکبات در کشور

اجرای باغداری قراردادی مرکبات در کشور

طرح باغداری قرار دادی مرکبات در کشور به ویژه ۳ استان شمالی اجرا می شود

به گزارش ساری فردا ، اسماعیل قادری‌فر رییس سازمان تعاون روستایی کشور ؛در آیین تجلیل از نمونه های برتر کشاورزی کشور و مازندران که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی استاندار مازندران برگزار شد، با بیان اینکه: امسال دو اقدام مهم و اساسی تحت عنوان کشت قراردادی برنج و مرکبات آغاز شد، گفت: کشت قراردادی برنج در ۳ استان شمالی اجرا شد که با استقبال خوب کشاورزان مواجه شدیم و مازندران استانی بود که بیشتر از تعهد خود وارد عمل شد و موفق شد ۲۵ هزار هکتار از مزارع شالیزاری خود را به کشت قراردادی اختصاص دهد.

وی افزود: در اجرای کشت قراردادی برنج نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان تامین می‌شود و کشاورزان مشکلی در فروش محصول خود ندارند و به قیمت روز از کشاورزان خریداری می‌شود.

رئیس سازمان تعاونی روستایی اظهار کرد: برنج‌کاران محصول سال گذشته خود را به نسبت قیمت فعلی تا یک سوم کمتر فروختند که سبب دلخوری کشاورزان و مسؤولین شد و به همین دلیل کشت قراردادی برنج  در دستورکار قرار گرفت تا دست واسطه‌های برنج کوتاه شود.

رئیس سازمان تعاون روستایی کشور به طرح آبخیزداری برنج اشاره کرد و افزود: ۶۰۰ هزار هکتار اراضی شمال کشور به این طرح اختصاص یافت که با عملیاتی شدن این طرح واردات ۱.۲ میلیون تنی برنج به ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

قادری‌فر اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد امسال ۳۰ درصد تولید مرکبات افزایش یابد و به همین دلیل کشت قراردادی مرکبات طی یک ماه آینده در دستور کار قرار می گیرد و باغداری قراردادی مرکبات آغاز می‌شود و باغداران دیگر نگران تولید مازاد محصول خود نباشند.

بیشترین سهم رشد اقتصادی استان مربوط به کشاورزی است

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه: کشاورزی مهمترین نقش را در صیانت از جان انسان‌ها دارد، گفت: سیاست گذاری کشور بر اساس اقتصاد کشاورزی و تولید ریل‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه: چند سالی است شاهد رویش‌هایی در تولیدات کشاورزی هستیم و مقام معظم رهبری تولید کشاورزی را در دستورکار مسؤلان قرار داده است، گفت: مازندران نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی کشور دارد و هر مسئولی که در مازندران آمد کشاورزی را اولویت قرار داد و باید ببینیم آیا اولویت در سیاست‌ها اجرا می‌شود یا نمی شود.

استاندار مازندران افزود: در بهره‌وری دانش بنیان در بخش کشاورزی عقب هستیم  و در اجرای سیاست‌گذاری‌ها موفق نبودیم.

وی با بیان اینکه : با دانش بنیان کردن کشاورزی می‌توان به افزایش بهره‌وری و عملکرد بالا دست یافت، ادامه داد: ۹۸ مرکز دانش بنیان در استان داریم که هیچ‌کدام در بخش کشاورزی فعالیت ندارند و اگر به دنبال این هستیم کشاورزی مازندران توسعه داشته باشد باید آن را به سمت دانش بنیان کردن سوق دهیم.

حسینی‌پور با بیان اینکه : نیازمند دگرگونی و ریل‌گذاری در کشاورزی مازندران هستیم و در این راه باید از نخبگان کمک بگیریم، بیان کرد: کشاورزی ویترین نیست بلکه واقعیت مسلمی است که باید سهم تولیدات خود را از ۱۲ درصد به ۲۰ درصد در کشور برساند.

استاندار مازندران گفت: بیشترین سهم رشد اقتصادی استان مربوط به کشاورزی است.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در آیین تجلیل از تولیدکنندگان برتر کشاورزی مازندران و کشور با بیان اینکه: مازندران از ظرفیت بالایی از نظر امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی برخوردار است، گفت: تنوع کشاورزی مازندران بالاست و بخشی از غذای جامعه توسط تولیدکنندگان و طلایه داران تولید انجام می شود.

وی افزود: شرایط آب و هوایی و مواهب طبیعی مازندران و استفاده از فن آوری های روز دنیا سبب می شود شاهد چند برابری تولید محصولات کشاورزی در مازندران باشیم.

عنایتی با اشاره به اینکه : مراکز تحقیقاتی می تواند نقش بسزایی در بخش تولید داشته باشد، افزود: افرادی که به عنوان نمونه های برتر کشاورزی مازندران و کشور انتخاب شدند در شرایط طبیعی و معمول توانستند بالاترین عملکرد تولید را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: مدیریت دقیق و هوشمند در کشاورزی می تواند بهره وری را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از هدفمند سازی یارانه ها، تولید پایدار ماند و تولیدکنندگان روند تولید را ادامه دادند‌ و با همت، تلاش و همراهی تولیدکنندگان می توانیم قطب کشاورزی برجسته در کشور و دنیا باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران: درباره ایجاد صنایع تبدیلی تکمیلی در مازندران گفت: با حضور سرمایه گذاران در این بخش می توانیم شاهد باشیم بخشی از محصولات که دچار ضایعات می شوند و بصورت خام مصرف می شود به ارزش افزوده تبدیل شود و به عنوان کالای با ارزش در زنجیره کشاورزی تبدیل شود.

عنایتی افزود: مازندران با معرفی ۱۳ نمونه ملی و ۸۸ نمونه استانی در حوزه تولیدات کشاورزی، رتبه اول تعداد نمونه های بخش کشاورزی کشور را در دو سال پیاپی کسب کرده است.

حجت الاسلام رضاپور سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در آیین تجلیل از نمونه های برتر کشاورزی مازندران گفت: دنیا دچار چالش بزرگی تحت عنوان نبرد غذاست اما کشاورزان به عنوان مولفه اصلی هویت قدرت ملی به شمار می روند.

وی با بیان اینکه: بشر همواره نیازمند غذای سالم است، افزود: خوشبختانه کشور ما دچار قحطی و خالی بودن انبارها نیست چراکه کشاورزان مومنی داریم که حاضر نیستند پا از زمین کشاورزی بیرون بکشند.

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: شغل کشاورزی به عنوان شغل مقدسی است که انبیا الهی به آن مبادرت داشتند.

حجت الاسلام رضاپور اظهار کرد: مازندران علاوه بر تولید هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی، توانایی ۱۰ برابر تولید کنونی را دارد.

وی افزود: به گفته کارشناسان، ایران می تواند غذای یک میلیارد انسان را تامین کند و این امر لطفی است که خدا شامل حال این استان پهناور کرده است.

در پایان این مراسم از ۱۳ نمونه کشاورزی کشور و ۸۸ نمونه استانی قدر دانی شد.
انتهای پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده

درباره‌ی صمدایی

حتما ببینید

نماینده ولی فقیه در مازندران :

شورای زکات مازندران به کشاورزان و دامداران کمک کند تا چرای مجانی دام‌ها صورت بگیرد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *